Naughty Dog tvingades skrota multiplayer-projekt The Last of Us Online, även känt som Factions. Men den förra Playsatation-bossen Shuhei Yoshida hann provspela innan nedläggningen – och han kallar det "great".

Idén till spelet föddes av Naughty Dog, som verkligen brann för den, berättar Yoshida i podcasten Sacred Symbols+ (betalvägg, Push Square återberättar). Men när Bungie (Destiny 2, Halo) berättade för dem hur krävande det är att göra ett live service-spel insåg man att studions resurser inte räckte.

The idea for The Last of Us Online came from Naughty Dog and they really wanted to make it. But Bungie explained what it takes to make live service games, and Naughty Dog realised, ‘Oops, we can’t do that! If we do it, we can’t make Intergalactic: The Heretic Prophet.’ So that was a lack of foresight.

Yoshida låter också förstå att Sony inte "tvingar" studior att göra live service-spel, utan att det beslutas gemensamt.

From my experience, when studios see the company has a big initiative, [they realise] riding on that gives them a better chance of getting a project approved and supported. It’s not like [current PS Studios boss Hermen Hulst] is telling teams they need to make live service games, it’s likely mutual.

Intergalactic avtäcktes i december förra året och beskrivs som det spelmekaniskt djupaste som studion skapat. Det görs till PS5, men det finns inget releasedatum än.

Mer Shuhei Yoshida: han tycker i samma podcast att det är "en seger" för Playstation-spelarna att det kommer Xbox-spel till PS-plattformen. Mer om det här.