3. Skills över allt annat
Få gånger har ett spel gett mig så mycket självinsikt över min egen förmåga som Battlerite. Misstagen är så pass tydliga vilket får varje förlust att kännas som ett hugg i egot. Och på grund av det höga tempot kan så mycket som ett felsteg kosta dig matchen mot kompetenta motståndare.
Men det kan också se helt annorlunda ut. En skicklig spelare kan enkelt sopa mattan med sina utmanare om de inte är tillräckligt förberedda. Tajming och strategi är allt då studion har skalat bort nästan varje tänkbart element av slumpmässighet. Ett tacksamt inslag bland matchavgörande critts eller kortdragningar.
4. Matchlängden
Trots otaliga försök från olika MOBA:s att komprimera dötiden i sina spel har få lyckats på samma sätt som Battlerite. Matcherna är sällan mycket längre än tio minuter och varje sekund känns dyrbar. Särskilt när ronden närmar sig sitt slut och en dödlig skugga sakta men säkert slukar arenan.
5. Spells och mera spells
Det finns något extremt tillfredsställande med att sätta ett skott som vinner dig rundan från halva banan. Händelsen kan verka vara utöver det vanliga, men det är inte helt sant. Eftersom utvecklarna i princip byggt ett spel kring intensiva matcher och skillshots är det i stort sett vardagsmat. Till den grad att en dununge som mig själv då och då lyckas prestera.
Nytt är att du i början av rundorna har möjlighet att specialisera dina skills genom tillägget Battlerites. Dessa kan allt ifrån förbättra din hjältes uthållighet eller öka dess förstörningskraft. Den nya funktionen öppnar också för ett mer anpassligt spelsätt genom att försöka kontra din motståndare eller täcka upp svagheter i ditt lag.
6. Gjorde om – gjorde rätt
Stunlock Studios har gjort en rätt typisk utvecklarresa. Och där många skulle övergett ett sjunkande skepp så simmande de istället till närmsta land, hämtade mer trä, simmade tillbaka och byggde ett nytt och bättre skepp.
Bloodline Champions sprutade i stort sett av själ – tillräckligt så att få undertecknad intresserad. Det stämmer också för Battlerite. Men nu finns något som tidigare fattades, nämligen erfarenhet.