Direct drive-teknik har på senare år tagit spelrattar till nästa nivå. Den gör feedback-skaket från gropar, däcksläpp och avkörningar (kom igen, erkänn!) långt mer kraftfullt och detaljerat än vad gårdagens teknik med remmar och kugghjul fixar. Kort sagt: mer realistisk bilkörning. Dessvärre har också priserna klivit upp – steget in i direct drive-världen har hittills börjat ovanför 10 000 kronor, och kan lätt sticka iväg till det dubbla.

Därför är Fanatecs nya CSL DD revolutionerande billig. Eller "prisvärd" är kanske ett bättre ord: det kostar dig som allra minst 6 600 kronor innan du är igång och kör. Men det är ändå en spottstyver jämfört med alternativen i dag, och den funkar med Windows-pc och Xbox (Series X/S och One), men inte med Playstation.

"Ett genuint bra rattpaket, ljusår bättre än standardrattar"

CSL DD är namnet på själva basenheten som du kopplar ratt, pedaler och annat till, och den blir din för 350 euro, cirka 3 500 kronor. För att kunna köra behöver du köpa grejer för drygt 3 000 kronor till som minst (ratt, pedaler, fäste för basen – om du inte har en racing-cockpit).

Men ställ det mot Fanatecs näst billigaste direct drive-lösning, rattbasen Podium DD1: för en sån får du blöda fram 12 000 kronor, och minst omkring 16 000 kronor totalt med det allra nödvändigaste för att kunna börja köra. Då förstår du hur lockande CSL DD:s prislapp ändå är. Och även om du nöjer dig med företagets allra billigaste delar får du ett genuint bra rattpaket, ljusår bättre än standardrattar för hälften eller tredjedelen så mycket.

Fanatec CSL DD – världens just nu överlägset mest prisvärda direct drive-ratthus.

Anslutningar på baksidan. On-knappen har logiskt nog flyttat till framsidan.

Basenheten är en svart metallkub omgärdad av kylflänsar och ett utseende som skvallrar om att funktion varit viktigast. Kylflänsarna gör att aktiv kylning inte behövs, och därmed är den knäpptyst. Kuben har ingen lyxig kolfibertäckning som Podium-baserna, och det är färre anslutningar på baksidan. Men de som behövs finns där: uttag för pedaler, handbroms och två växelspakar, ström och två USB Type-C (en till datorn/Xboxen, och en kallad "Data" med okänd funktion. Enligt internet kan mobilen laddas där, men Fanatec avråder bestämt från all användning. Kanske klokt att lyssna...). På-knappen har logiskt nog flyttat till framsidan, och ett snabbt tryck växlar mellan pc och Xbox. Det finns spår och fästen både under och på sidorna så att enheten kan sättas fast i racing-cockpits.

Och stadigt behöver den sitta, för den här är en bastant pjäs på 5,5 kilo. Dessutom bjuder den så mycket kraft att du inte bör fästa den i nån svajig spånskiva. Visserligen är motorn klen jämfört med DD1:an – max 5 newtonmeters vridmoment, mot 20 Nm – men se ändå till att ha en stadig skiva av trä – inte spån! – till hands. Eller ännu hellre en robust racingcockpit. Ju stadigare, desto bättre, så inte de små nyanserna i feedbacken äts upp av en sviktande skiva. Fanatec säljer två sorters fästen, ett i metall (Clubsport Table Clamp V2, 60 euro) och ett i plast (CSL DD Table Clamp, 30 euro). Jag har testat båda och rekommenderar metallfästet för ökad vridstyvhet. Men dess två vred tar plats under, så kolla att den passar dina förutsättningar innan köp.

Fästanordningen tar lite plats i höjdled, men är av plast. Överväg Clubsport-fästet i metall (nästa bild) om det får plats på din träskiva.

Clubsport-fästet i metall passar CSL DD-basen. Kostar 300 kr mer, överväg det.

I direct drive-sammanhang är ett vridmoment på 5 Nm lite, men inget att skämmas för jämfört med standardrattar. Logitech G29 och G923 får ur sig drygt 2 Nm, Thrustmasters T300RS och toppmodellen T-GT bjuder knappt 4 och cirka 6 Nm motstånd. "Inte tillräckligt!" tänker du? Då köper du till Boost Kit 180, ett kraftigare nätaggregat som ökar motorns maximala styrka till 8 Nm. 130 euro extra kostar det i paket med basen, eller 150 euro separat.

"En uppenbarelse redan i grundutförandet, för skillnaden är enorm"

Vinsten med en stark motor är inte en ratt som kan vikariera som gym (ja, du blir slut i armarna om du kör långa DD1-pass med högt motstånd). Istället är det att enheten kan skicka ut subtila signaler från gupp, kerbs (racingbanornas rödvita kantstenar) och däckens grepp också med högt inställt motstånd. Och när du närmar dig maxinställningen för det klenare nätagget riskerar detaljer att försvinna, och det kan motivera att lägga extra pengar på mer kraft.

Hur bra standard-nätagget fixar det är olika från spel till spel, och påverkas även av rattinställningarna. Så jag kan inte svara på om du kommer tycka att det är värt de extra pengarna. Personligen tycker jag det, men då har jag DD1:ans enorma kraft och detaljrikedom som referens. Kommer du från en G29 så lär CSL DD bli en uppenbarelse redan i grundutförandet, för skillnaden är enorm. Och du kan alltid skruva upp krämen senare.

Din nya bästis.

En storhet med direct drive är finliret, att skaket berättar så mycket om vad som pågår i samspelet mellan däck och underlag. Och CSL DD fixar det med den äran, trots mycket mindre kraft än till exempel DD1. Inga glapp eller fördröjningar mellan spelet och dina händer, det motorn vill förmedla når fram. Det betyder mycket i många bilspel: på stökvägarna i Dirt Rally 2.0 och i klassiska asfaltskurvor i Asseto Corsa. Men också när det begås jordfräs på naturen i Forza Horizon, och när det stångas bil i Wreckfest. Då lockar det inte nämnvärt att gå tillbaka till rattar med skak förmedlat av remmar och kugghjul.

En annan fördel är att det saknas fysisk gräns för hur många varv ratten kan snurra, det ställs in i mjukvaran. Så i spel som Euro Truck Simulator kan du ställa maxrotationen till, säg, 2 000 grader för att få den där rätta trucker-känslan. Fattas bara ett halvmetersbrett styrdon med rattknopp – kom igen nu, Fanatec!

Testets övriga prylar

Det här testet och betyget gäller rattbasen CSL DD. Men den funkar inte ensam, så här har du kort information och priser på övriga prylar i testet.

Fanatec CSL DD + Boost Kit 180 (bundle) – 480 euro
Paket med rattbas och extra kraftigt nätaggregat som höjer vridmomentet från 5 till 8 Nm.

CSL Pedals - 80 euro
Fanatecs enklaste pedaler. Gas och broms, stomme i metall och trampdyor i plast.

CSL Pedals Clutch Kit - 40 euro
Kopplingspedal till ovanstående.

CSL Elite Steering Wheel McLaren GT3 V2 - 200 euro
Ratt av instegsmodell, med funktioner som växelpaddlar, dubbla kopplingspaddlar och oled-display.

QR1 Wheel-Side - 100 euro
Quick release-fäste för ratt av metall, krävs för att ratten ska få fullt vridmoment från rattbasen. Det medföljande plastfästet klarar inte det, feedbacken blir klenare.

CSL DD Table Clamp - 30 euro
Bordsfäste i plast till CSL DD-basen.

Totalpris
930 euro, cirka 9 300 kr

Alla dessa valmöjligheter kan kännas överväldigande när du kliver in i Fanatecs värld, och du bör läsa på och fundera noga innan du lägger din beställning. Men sakerna i det här testet är vettiga att börja med, framförallt den mycket prisvärda McLaren GT3 V2-ratten. Trots att den hör till budgetserien CSL har den många och bra funktioner, som dubbla analoga kopplingspaddlar under växelpaddlarna och en liten oled-display i mitten. Jag tror först inte den ska funka så bra för hetsig rallykörning, men den är bredare än väntat (30 cm). En nackdel är att du får hosta upp ytterligare en tusenlapp om du vill ha full force feedback: det kräver att snabb-rattfästet i plast byts mot ett i metall, och den är alltså inte gratis.

Men annars, ett utmärkt allround-alternativ att börja med. Mycket mer attraktivt än CSL Elite WRC-ratten, som kostar lika mycket och är lika bred men som saknar kopplingspaddlar, har färre reglage och inte går att få fullt vridmoment med.

Ratten har många funktioner, som display, vridreglage och dubbla kopplingspaddlar.

För fullt vridmoment måste du ha ett quick release-fäste för ratten i metall, kostar 100 euro.

Växelpaddlar (röda) och kopplingen (svarta, under de röda).

CSL-pedalerna i metall kostar bara 800 kr. Men CSL Elite är bättre för 200 kr mer, välj dem.

De nya CSL-budgetpedalerna har jag mer blandade känslor för: tveklöst mycket pedaler för pengarna (800 spänn för gas och broms i solid metall), men de gnisslar ibland och är mindre bekväma än storasyskonet CSL Elite Pedals. Dessa kostar bara 200 kronor mer, jag hade valt dem alla dagar i veckan.

Direct drive är ett paradigmskifte i sim-racingvärlden, en sån där grej som delar in livet i tydliga "före" och "efter". Och trots att priset på CSL DD krympt till budgetnivå är den ändå så bra att gapet till normalprisrattar känns nästan lika stort som från DD1. För första gången finns ett direct drive-alternativ som åtminstone befinner sig i samma prismässiga landsända som dagens standardrattar. Den kostar fortfarande väldigt mycket, därför är den kanske inte för den som drar fram ratten några gånger om året. Men det är ändå klasskillnad, så om ditt racingintresse är bara lite större än hos gemene gamer – börja spara. Helst i går.

Alla Fanatec-produkter säljs via företagets hemsida.

Test – Fanatec Podium DD1 + F1-ratt m.m.

Fanatec CSL DD
5
Mästerligt
+
Direct drive-magi till oslagbart pris
+
Inga fläktljud
+
Valfrihet
+
Tüsk qualität und präzision
-
Funkar inte med Playstation
-
Krångligt att veta vad som funkar med vad
Det här betyder betygen på FZ