Virtual reality är populärt bland oss simulatorälskare. För med en VR-hjälm på skallen omsluts man av det man spelar, och får snabbt koll på alla viktiga reglage i flygplan och bilar. Som bonus kommer en svårslagen känsla av att sitta mitt i spelvärlden. Det är en upplevelsemässig revolution, varken mer eller mindre. Dessvärre solkas revolutionen av höga systemkrav, sämre bildkvalitet och jobbig prislapp.

Eye Tracker 5 från svenska Tobii är en produkt som rundar några av tråkigheterna med en VR-hjälm. Det är ett vy-verktyg som används för att styra kamera och karaktärer med hjälp av ögon- och huvudrörelser. Den har också andra användningsområden, men eftersom FZ handlar om spel håller vi oss här till det.

Produkten är en svart, omkring 30 centimeter lång metallpinne som sätts på skärmen med medföljande fästen och kopplas till datorn med en solitär USB-sladd. Enkelt, och du använder alltså din vanliga skärm vid spelandet. Pinnen skickar ut ljussignaler i spektrat "near infrared" som studsar mot ögat, varpå sensorer på pinnen läser av hur ögat rör sig. Även huvudrörelser registreras, och de båda avläsningarna används alltså för att kontrollera spelen. Spelstödet är inte generellt - i dagsläget funkar drygt 160 titlar, många av dem från Square Enix och Ubisoft.

Gameplay från MS Flight Sim, DCS P-51, Euro Truck Sim 2 och Far Cry 6.

Kamerastyrningen liknar vad du får i VR, med skillnaden att du i VR har en skärm framför ögonen oavsett hur du vrider huvudet. Med Eye Tracker står skärmen där den står, så du måste hela tiden ha ögonen på den - även när du vrider huvudet. Det innebär en VR-liknande kamerastyrning med mindre inlevelse, och funktionalitet som är lite annorlunda än i det mer verklighetsnära VR. Men du får också lägre pris, snällare systemkrav och mindre krångel.

"Lägre pris, snällare systemkrav och mindre krångel"

När du stoppat i USB-kontakten hämtas mjukvaran Tobii Experience och setupen drar igång. När allt funkar som tänkt räcker det med att du sitter ner och tittar på några prickar på skärmen för att kalibrera enheten. Men vid första försöket hittade inte sensorn mina ögon. Visserligen har jag glasögon, men problemet hängde kvar även utan dem. Sensorerna läser av i 40 graders vinkel både horisontellt och vertikalt, och vid ett tillfälle funkade det efter att jag flyttat undan en joystick vid sidan av skärmen. Men märkligt nog funkade det direkt för en kollega innan styrspaken hade flyttats. Andra gånger har det räckt att ändra belysningen eller byta sittposition en aning. Det har aldrig varit några bestående bekymmer, men ändå lite mer krångel än önskat.

Som du (inte?) ser smyger sig Eye Tracker 5 in i miljön utan att synas för mycket.

Ringen följer din blick och visar hela tiden vad du tittar på.

Ställ in om huvud, ögon eller båda ska spåras.

Mjukvaran låter dig kalibrera om sensorn om den känns otight, skapa profiler för flera användare och ställa in om bara ett öga ska spåras (lämpligt för skelare). Där kan du också aktivera en ring som markerar var på skärmen du tittar, en funktion som också kan användas vid streaming för att visa tittarna det. Vid ett tillfälle visade den också att min Eye Tracker hade lite slagsida: ringen låg några centimeter till höger om där jag tittade.

Spelen hanteras i en annan app, kallad Tobii Game Hub, men många titlar har inbyggt Tobii-stöd och då sköts inställningarna direkt från spelet. Men i DCS World, exempelvis, görs allt härifrån. Även vad som kan ändras varierar, men typiskt är känslighet och vad som ska spåras (huvud, ögon eller båda). Har du inte ögon på spröt vill du ha högre utväxling på huvudvridningen än i verkliga livet - blicken ska ju vara på skärmen. I actiongenren finns inställningar som om kameran ska låsa på föremål eller om du ska sikta med blicken eller mus/gamepad.

Vi testade Eye Tracker 5 i FZ Play-streamen.

" Eye Tracker har begränsningar i sin simulering av verkligheten"

Precis som VR kommer Eye Tracker bäst till sin rätt i flygsimulatorer, där den simulerar huvudets rörelser hyfsat naturtroget. Den flygkontroll är ännu inte uppfunnen som simulerar att titta i (nästan) valfri riktning så här snabbt och smidigt. Men Eye Tracker har begränsningar i sin simulering av verkligheten. Det där med blicken på skärmen har redan nämnts, och även om man snabbt vänjer sig så är det en grej som kräver tillvänjning. En annan grej är avläsningen och det ganska snäva avläsningsområdet i sid-, höjd- och djupled. Inte katastrofalt på något vis, men när kameran hackar till eller stannar blir inlevelsen mindre gränslös än med VR. Men, den är långt bättre än att sitta och fippla med massa reglage.

När det funkar som det ska saknar jag nästan inte alls att ha en Quest 2 eller Valve Index på skallen, Eye Tracker 5 härmar verkligheten trovärdigt nog. Jag reser mig lite i stolen för att se landningsbanan över P-51:ans höga instrumentpanel i DCS, och lutar mig framåt för att se vad som står på alla små reglage i 747:an. Men när det gäller MS Flight Sim tar det rejält med pyssel för att få den frihetskänslan. Spelet fick ganska nyligen fullt vystöd i sex riktningar, men jag får inte igång funktionen att röra huvudet framåt/bakåt - bara huvudvridningen funkar. Det kan lika väl vara spelkodarna Asobos fel som Tobiis, men oavsett vems så är det irriterande att saker inte bara funkar utan att man måste gräva djupt i supportforum för att hitta lösningar.

Här ställer du in hur ögonspåraren funkar i DCS World.

Förutom i flygsimmar passar Eye Tracker fint i Euro Truck Simulator 2. De har gemensamt att det som simuleras funkar ganska exakt som i verkligheten. Det känns naturligt, och det är en bra sak. Att kunna kolla backspeglarna från alla upptänkliga vinklar för att hitta rätt med släpet känns… tja, rätt. Eftersom racingspel som F1 2021 i grova drag är samma sak - ratta fordon - borde också det funka bra. Och det gör det, men till skillnad från vissa andra tycker jag inte huvudstyrd kamera förenklar vid snabb bilkörning. En statisk kamera ger aningen mer säkerhet när det handlar om tiondelar av en sekund för att pricka bromspunkten, och den mer flytande kameran sänker inte varvtiderna, åtminstone inte mina. Men det är tycke och smak förstås, och visst finns det fördelar. En är kunna snegla in i kurvorna och se sträckningen lite tidigare, en annan att kunna slänga en snabb blick åt sidan för att ha koll på motståndarna.

"Ett mycket prisvärt alternativ för främst simulatorer"

I actionspel blir ögon- och huvudstyrd kamera mer av en gimmick. I Far Cry 6 (med förstapersonskamera) styrs karaktärens blick av Eye Tracker, till exempel för att se dig omkring och sikta, och det går även att skicka iväg hjälpdjuret Amigo för att attackera och använda mobilkameran. Tobiis kamerastyrning blir "verklig" eftersom den kontrollerar karaktärens ögon, men i praktiken blir känslan artificiell eftersom den inte svarar exakt som på riktigt. När det gäller tredjepersonsaction som Asssassin's Creed: Valhalla blir det mer påklistrat. Eye Tracker kan användas för att sikta, vrida kameran och annat, men det görs inte bättre än med en vanlig styrspak eller mus. Det blir en alternativ kontrollmetod som varken är direkt dålig eller tillför något av större värde.

Jämfört med gamla TrackIR är Eye Tracker enklare då du slipper ha grunkor på skallen som skickar tillbaka IR-signalen - i övrigt funkar de rätt lika. Men TrackIR ser ut att ha lite bredare spelstöd, exempelvis finns Assetto Corsa-titlarna med.

Eye Tracker 5 är ingen dum investering om du är ute efter kamerastyrning i framförallt simulatorer. Den kostar avsevärt mindre än ett VR-headset och du får mindre krångel med setup och sladdar. Dessutom varken höjer den systemkraven märkbart eller gör grafiken sämre. Men då får du stå ut med en jämförelsevis lite stympad upplevelse, och mindre exakt tracking än med en skärm framför ögonen oavsett vart skallen pekar. Men den är ett mycket prisvärt alternativ för främst simulatorer. För generellt spelande ställer jag mig mer tveksam. 160 spel är inte särskilt många (om du inte har turen att älska just de titlar som stöds). Och även om det kan vara kul med alternativ kamera i Tomb Raider och Far Cry tycker jag inte det tillför så mycket att det är värt ett köp.

Tobii tar 259 euro för Eye Tracker 5.

Tobii Eye Tracker 5
3
Bra
+
Riktigt bra i flygsimmar
+
Billigare huvudstyrning än med VR
+
Liten och lättanvänd
-
Inte så brett spelstöd
-
Setupen kan strula
-
Blekare i actionspel
Det här betyder betygen på FZ