Efter en smygande start som hjälpreda har Fatshark just färdigställt sitt första egna projekt. Men fler arbeten står på tur, närmare bestämt en nydanande retrotripp, ett hemligt pussel och en spelmotor för framtiden.

Stockholmsbaserade #Fatshark är just nu dubbelaktuella med teamshootern #Lead and Gold och nyligen utannonserade #Bionic Commando Rearmed 2. Vi besökte deras huvudkontor vid Globen för en intervju om företaget, spelen och arvet efter #Grin.

Fatshark

Fatshark har tidigare arbetat med bland andra Grin. När startade studion?

Martin Wahlund, grundare och VD: Vi började egentligen år 2003, i en lägenhet på Roslagsgatan. Då jobbade vi som underkonsulter i handelsbolag för spelbranschen och hade lite olika företagsnamn, såsom Stockholm Game Development. Vi jobbade bland annat på #Headhunter för #Amuze, och mycket med Grin på #Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 och framåt. Men vi byggde egentligen inget eget varumärke runt oss.

2008 beslutade vi oss för att vi ville börja göra helt egna produktioner, och det var då vi startade Fatshark. Från början tänkte vi ta det långsamt med den egna utvecklingen, men vi blev tvugna att skynda på när Grin gick i konkurs. Då satt vi i samma hus som Grin, vilket kändes tungt. Att flytta till våra nuvarande lokaler vid Globen kändes som en bra nystart.

Martin Wahlund till vänster, Mårten Stormdal till höger.

Ni har tidigare pratat om att släppa tre, fyra projekt per år för att sprida riskerna. Ni har nu Lead and Gold, Bionic Commando: Rearmed 2 och ett pusselspel som ni inte har nämnt på ett tag.

Martin: Vi har också släppt vår DX11-demo Stone Giant, som får räknas som ett projekt. Vad gäller pusselspelet så ville vi avvakta och se hur utveckling och försäljning på bland annat PSN ser ut, då spelet är ett helt egetfinansierat projekt. Nu ser vi att det har fungerat bra, och är redo att dra igång igen med pusselspelet. Samtidigt kände vi också att vi ville ge all support till Lead and Gold, vårt första egna projekt tillsammans.

Lead and Gold

Fatshark har just släppt Lead and Gold, ett lagbserat actionspel i westernmiljö. När drog utvecklingen igång?

Martin: Vi drog i gång på större skala i början av maj 2009. När man tittar på nya projekt nu så är det en del analyserande runt koncepten, men med Lead and Gold körde vi på. Vi visste att vi ville göra en team-shooter och ha den i westernmiljö.

En ögonblicksbild från ett vilda västern i Fatsharks tappning.

Lead and Gold har en del väldigt enkla spelmekaniker som verkligen lyfter fram lagspel. Var det något ni planerade från början?

Mårten Stormdal, lead designer: Det var medvetet från början. Vi ville att folk skulle spela med varandra, och funderade på hur vi skulle uppmuntra det. Vi kollade på all design och tänkte "är det här bra för team play, ja eller nej? Hur kan vi göra det ännu tydligare?" Så det har absolut varit med från början. Vi kände att det är få spel som har fått lagspel att fungera riktigt bra, vi såg det som en utmaning att lyckas ordentligt. I många spel blir det väldigt lätt att man även i en multiplayermatch kör för sig själv, och det är ju roligare när man lyckas hitta några att verkligen spela tillsammans med, att verkligen spela i ett lag.

Western som setting har fått ett uppsving dom senaste åren: #Red Dead Redemption, Call of Juarez...

Mårten: De känns alla som olika spel. Call of Juarez är förstapersonsaction, Red Dead Redemption är ett öppet sandboxspel, medan vi har en teamshooter. OK att det är western, men det är som att jämföra rymdspel: Starcraft och Alien vs Predator.

Varför tror ni att uppsvinget för western som setting har kommit just nu?

Martin: Det är nog delvis just för att det inte finns så många spel i den miljön. Vi fick höra mycket om att det är en svår genre att sälja. Någon gav kommentaren att det inte finns något westernspel till XBLA eller PSN som har sålt bra. Nej, det är väl inte så konstigt, för det har aldrig funnits några alls! Som ett lite mindre bolag behöver vi inte heller sälja flera miljoner exemplar för att gå runt, och då kan man istället hitta en nisch som är underutnyttjad.

Fatshark presenterar det nya spelläget Powder Keg, som släpptes gratis via Steam i mitten av maj.

Har ni några mer planer för Lead and Gold?

Martin: Vi har nyligen släppt en patch på Steam för att förenkla onlinematcher, och vi jobbar på att få ut dedikerade servrar till våra PC-spelare. På PSN har dom problemen inte funnits då det är ett slutet system där servrar och matchning löser sig självt. Spelet kommer också snart att släppas i fler regioner. Vi har även börjat jobba med DLC för Lead and Gold.

Föregående Nästa
Skicka en rättelse