Vi åkte till Holland för att provköra nya Forza och fick då veta varför Need for Speed: Shift är som att köra stridsvagn och att Kinect faktiskt kan användas seriöst. Ja, seriöst.

Victor Muller har en sällsynt förmåga att vigga pengar bortom sista minuten. Ändå ser ekonomin för Trollhättans stolthet Saab ut som en grekisk tragedi. Saab lever på övertid och har så gjort sedan Spyker tog över i trettonde timmen, efter GM:s nedläggningsbesked för snart två år sedan. Även Spyker har haft kärva ekonomiska tider så Saabs eventuella räddning dinglar i ett par sköra kinesiska silkestrådar.

Det ter sig därför lite märkligt att #Microsoft i måndags valde att visa #Forza Motorsport 4 i Spyker-fabriken utanför Amsterdam. Fast å andra sidan handlar mycket i Forza 4 om kända namn och varumärken, och med superexklusiva sportbilar i mångmiljonklassen passar den holländska sportbilstillverkarens lokaler ypperligt. Om inte annat ger den guidade turen och det brutala ljudet av en LM85:a som körs ut ur lokalen oss journalister något att minnas.

Forza 4 har omkring 500 bilar. Den på bilden springer du på tidigt, vilket är ett starkt skäl att kämpa för fler.

Det börjar emellertid illa. Jeremy Clarkson från Top Gear medverkar i spelet genom att presentera diverse bilmärken. Valet faller som av en händelse på Spyker, och företagets nystart vid förra decennieskiftet prisas med en kommentar vars bäst före-datum passerades i våras: ”Nya sportbilstillverkare brukar lägga ner efter sju minuter. Men Spyker är så framgångsrikt att det köpt ett annat bilföretag – Saab!”.

Vi kan förlåta honom och istället glädjas åt att Top Gears brittiska syrligheter piggar upp den annars rätt sterila Forza-världen. Och det finns fler såna exempel, bland annat kan du kan använda bilarna för att lira bowling och fotboll. Jag hann testa bowlingen under ett par varv på Top Gear-banan, den känns inte som seriens viktigaste evolutionära steg.

Inte svårare, bara nytt

En mer intressant del av utvecklingen är hur bilarna beter sig. Med någon kort timmes körning i kroppen är intrycket att de tappar greppet oftare än i Forza 3, flera gånger straffas oförsiktiga rattutslag under inbromsning med vilda, svårparerade kast. Det känns lite svårare, ungefär som Forza 2 kändes aningen mer oförlåtande än trean. Jag frågar Dan Greenwalt, creative director, om det är ett medvetet val.

– Jag tycker det är både enklare och svårare, säger Greenwalt. Vi har slängt ut fysikmodellen för däcken och gjort en ny, byggd på data från Pirelli. När man ser på de båda däckmodellerna grafiskt, med diagram, kurvor och variabler, ser de väldigt lika ut. Men samspelet mellan dem får dem att kännas väldigt, väldigt annorlunda. Så det är svårt att peka på en enskild sak, däcken har inte mindre ”absolut” grepp, men de har annorlunda egenskaper. Varje gång vi gör om däckegenskaperna ändras de på sätt vi inte kan förutse. Vi försöker inte medvetet ändra något, bara göra dem så aktuella som möjligt.

Utvecklarna fann inspiration till nya banor i Alperna. Och kanske en liten aning i Trackmania.

Vad som faktiskt blir enklare är valet av svårighetsgrad – spelet sköter det helt automatiskt. Enligt Greenwalt tar det kanske fem, sex lopp innan systemet gjort sig en bild av ditt körkunnande och matar fram lämpliga motståndare. Jag hinner köra fler lopp än så, samtliga med påfallande enkelt motstånd. Återstår att se om systemet fungerar bättre än föregångarens tämligen statiskt presterande AI-förare.

Liksom tidigare belönas du med en ny bil när du levlar, men numera får du välja en av (minst) tre. Även här träder automatiseringen in: utifrån dina tidigare val väljer spelet ut passande biltyper. Tar du uteslutande amerikanskt 60-tal kan du räkna med att Chargers, Corvetter och andra monstermotorer med svampfjädring och tillhörande vingelkörkänsla dyker upp med allt tätare mellanrum.

Föregående Nästa
Nej så klart inte, men tyckte det kunde vara värt att uppmärksammas då det var ganska tydligt men som ändå sluppit igenom korrekturen på något vis :) Det blir en bra höst det här året. 24/09 Så nu har vi rörelse-analys så då ska vi se till att använda det överallt i alla spel hela tiden. Det är ung. som en ny gitarr- eller vokal-effekt som kommer och används i varenda låt som produceras. Kom över förälskelsefasen nu och leverera riktig körl... 24/09 Hehe.. Ja, har kollat på dom tidigare, men kan nog inte krydda det bra nog för att draken ska sluka det.. Riktigt surt att G-25'an inte funkar rakt av på boxen.. 24/09 här har du ifall du vill lägga ut pengarna för detta paket, men kan säga att det är sjukt underbart med denna ratt i Forza 3 - http://www.webhallen.com/spel/xbox_360/127650-fanatec_porsche_911_gt2_wheel http://www.webhallen.com/spel/xbox_360/133434-fana... 24/09 Finns det någon riktigt bra ratt till 360'n? Riktigt, riktigt bra...? 24/09 Kommer lätt skaffa. Kanske en kinect när kinect går ner i precis, headtracking i Gran Turismo 5 var fantastiskt. Speciellt när man kör med en Driving Force GT också :) 24/09 Tack! :) Jag tvivlar också på Kinect, hans i övrigt utmärkt trimmade svar rör inte laggproblemet särskilt mycket. Ska i alla fall bli intressant att testa, och idén med subtila kamerarörelser är defintivt intressant. Jag måste släppa greppet och gå vida... 23/09 Volvo! 23/09 Riktigt trevlig läsning, tack. :) Kul att läsa om tekniska finesser osv. Har heller inte tänkt på dom, men det är helt klart en skön känsla i serien. Ska bli kul att testa Kinect delen, men jag lär inte spela spelet viftandes med armarna i luften framfö... 23/09 Bra förhandstitt! Har förbokat detta, så onekligen tror jag på det. Älskade Forza 3 och är övertygad om att detta kommer bli bra, är av åsikten att denna serie endast skall poleras och förfinas, inte göras om. Kör med xbox orginalratt vilken är bra jämf... 23/09
Skicka en rättelse