Infinity Ward har inte byggt en helt ny motor utan snarare uppgraderat den gamla.

Trots (eller kanske tack vare?) att Call of Duty slår säljrekord varje år finns det de som kritiserar faktumet att spelet drivs av en motor som har rötterna #id Softwares id Tech 3 som utvecklades för #Quake 3. Genom åren har denna uppgraderats kontinuerligt för att möta varje nytt släpp och så är även fallet med #Call of Duty: Ghosts. Det är alltså inte en ny motor, byggd helt från grunden, som möter oss i höst.

Enligt animationschefen Zach Volker på Infinity Ward finns det helt enkelt inte tid för ett sådant massivt projekt under de två år de har på sig att utveckla ett nytt spel. Samtidigt ifrågasätter han hur mycket av en motor man måste byta eller uppgradera för att den ska få kallas en "ny".

– Vi har aldrig kännt att tekniken har sinkat oss ur ett gameplay-perspektiv. Vi har aldrig kommit till en punkt där vi tänkt "om bara vi hade mer hästkrafter så kunde vi skapa den här coola gameplay-funktionen".

Faktumet att spelet släpps på både nuvarande och nästa generations konsoler lär också spela in i beslutet.

– Vilket plattform du än köper spelet ska du få samma gameplay-upplevelse. menar Volker.

Att säga att Source aldrig "slog" låter väldigt hårt i mina öron. Korrekt att esportscenen aldrig tog det under sina vingar men ett spel som fortfarande är med i top 10 listan på de spel som spelas mest på Steam dagligen, efter ett x antal år efter släp... 27/05 Känt stavas med ett n. FÖR BÖVELEN. OnT: Att de inte förstår att en spelmotor per definition innehåller en viss känsla - som folk kan tröttna på - är rent tragiskt. Det är inte bara lull-lull och hur mycket rent tekniskt grafiska effekter de kan pressa... 25/05 Hellre gråbrunt än blått dock. 25/05 "Vi har aldrig kännt att tekniken har sinkat oss ur ett gameplay-perspektiv. Vi har aldrig kommit till en punkt där vi tänkt "om bara vi hade mer hästkrafter så kunde vi skapa den här coola gameplay-funktionen"." Nej, det är ju klart att ni inte har någ... 25/05 Du har helt rätt. Q3 motorn med sin John Carmack-magi är perfekt för sitt ändamål. Folk verkar glömma vilka som gjorde motorn från början. 25/05 Eller en enda man. John Carmack. 25/05 ...om det var din förhoppning så är det nog mer än motorn som står i vägen. Jag minns själv att jag började fnissa under Xbox-eventet när muppen från IW var där och babblade om en "helt ny spelupplevelse" med "en ny historia" med helt nytt upplägg osv.... 25/05 Så tänkte jag med... tänkte bara åh va härligt... nu har dom äntligen skapat/fått tag på en "ny" motor, så man får kanske annan känsla med lite nytt och fräscht innehåll och annat... men nejdå 24/05 Samma upplevelse? Snart börjar jag lyssna på nissarna som klagar att konsolen sinkar utvecklingen 24/05 Jag vet inte om det bara är jag men jag har inte haft några som helst problem med hit-detection i BF spelen sen innan dom släppte den gigantiska hitbox patchen till BC2 och jag har extremt sällan lagg eller latency heller för den delen. Just sayin'. 24/05
Skicka en rättelse