Det finns folk som VILL betala för att korta ner spelet, säger community managern. Och... det säljer.

Om du vill stressa dig igenom den utmärkta arkadracern #Grid: Autosport kan du numera betala en slant för att snabba upp processen. För 3 euro kan du köpa ett booster pack som ger 50 procent mer XP och pengar vid såväl solo- som onlineracing. Ett fult sätt att försöka tjäna pengar, menar vissa och anar att karriärklättrandet kanske gjorts medvetet segt för att motivera dlc-försäljningen.

Icke, säger #Codemasters. I ett ovanligt uppriktigt inlägg hos Neogaf säger en person som uppger sig vara community manager hos Codemasters att det inte finns någon baktanke alls med spelets karriärklättringstempo.

Under inga omständigheter har vi medvetet byggt in grindande (så mycket kan jag lova dig), sett till helhetsperspektivet är det fortfarande ganska enkelt att gå vidare via singleplayer, och online är det inte så svårt att tjäna pengar. Speciellt inte i Racenet-utmaningar som betalar ut rejäla summor varje vecka. Vi förbättrar också reparationskostnaderna så att grindande blir mindre nödvändigt.

Community managern försvarar också att man släppt booster packet, och han gör det på ett sätt som är befriande fritt från de vanliga pr-klyschorna.

Rörande booster packet gjorde vi en liknande sak med #Grid 2, som en car unlock. Vi fick en del skäll för det, men ärligt talat och utan något pr-skitsnack... det säljer. Det finns en tyst grupp spelare som faktiskt gillar den sortens innehåll, men huruvida det är här för att stanna är något spelindustrin fortfarande måste ta ställning till.

Jag kan inte säga så mycket annat, det enda svar jag kan ge er är den fulla sanningen. Jag försöker inte förbättra saker och ting eller nåt sånt. Jag kommer förmodligen ångra det här inlägget i morgon, men hey-ho

Grid: Autosport släpptes till Windows, PS3 och Xbox 360 i slutet av juni. Och fula booster packs eller ej – det är skitkul.

Jo, det är väl inte riktigt samma sak, poängen var mer att saker inte behöver vara OK bara för att många köper/skaffar det :) Att det är "business" är å andra sidan precis det som sticker i ögonen. Att dom skapar en typ av grinding/levling -system i spe... 18/07 Fast din liknelse är ju riktigt kass. Haha. Dessutom får ju ingen någon fördel gentemot någon annan, det saboterar ju inget online. Om någon vill ta sig fram snabbare, och spelet inte är byggt kring det, så ser jag inget större problem med det. Det är... 18/07 Det jag kan reagera på.. det är att när man KAN köpa en grej för att det ska gå fortare och när andra faktiskt gör det. Då försvinner lite av progressmoroten, även om man inte nyttjar detta. Ett typexempel är ju Diablo eller andra spel där man kan dupli... 17/07 Testa Next car game , finns på steam i early acces för 24 euro 17/07 Synd att GRID-känslan är som bortblåst i det här skitspelet. 17/07 Förstår inte varför någon skulle betala pengar för ett spel från Codemasters. De kan stänga ned online-servrarna för ett godtyckligt spel vilken dag som helst. 17/07 Det blir till ett tveksamt "mja" från mig. Att ha ett gridingsystem i ett spel, för att levla upp karaktärer eller fordon är en sak, och att halvera grindingtiden mot en kostnad något helt annat. I ett F2P spel hade jag kunnat förstå det, då folk kan... 17/07 Själv håller jag mig faktiskt borta från alla spel som inkluderar multiplayer där jag inte kan klara alla unlocks inom 10-15 timmar ingame. Hade föredragit om det var som på den gamla goda tiden då det handlade om ens egen förmåga, inte vilken level och... 17/07 Fast han har ju en poäng - tillräckligt många vill tydligen ha sånt här för att motivera att det släpps. Och så länge det är helt frivilligt är det upp tiill var och ens sunda förnuft huruvida man köper det, jag ser nästan hellre såna här helt frivillig... 17/07 Hmm, de som tycker grinden är lång i det spelet bör hålla sig borta från world of tanks och warthunder .. har spelat warthunder sen i april förra året och är inte ens halvägs ;) 17/07
Skicka en rättelse