Firaxis pratar inte om konsolerna just nu men de kan fortfarande bli aktuella.

När #Xcom 2 tidigare i veckan avslöjades överraskades många av det faktum att spelet är pc-exklusivt. För IGN berättar creative director Jake Solomon att detta gör att de kan rikta sitt fokus helhjärtat på ett format. Och då #Firaxis under ett par årtionden gjort Civilization-titlar till datorer råder det ingen tvekan om att pc är trygghetszonen.

– När vi tittade på vad vi ville göra med uppföljaren hade vi alla dessa väldigt, väldigt ambitiösa mål. För att nå dem skulle vi behöva använda hela studions expertis... och hos oss handlar expertisen om pc.

När Firaxis har möten talar de bara om pc. Hur blir upplevelsen på pc? Hur fungerar musen med den funktionen? Xcom 2 kommer inte att lanseras med stöd för handkontroll, detta planeras att införlivas senare. UI:n kommer med andra ord skilja sig och anpassas helt för pc-kontroller.

Dock är det inte omöjligt att spelet i sinom tid också når konsolerna.

– Vi motsätter oss absolut inte det, men jag kan garantera att det inte är något vi diskuterar just nu, berättar Jake Solomon.

Tvivlar på att de är ute och fiskar röster hos PC spelare då PC spelare redan i stort hyllade första spelet. Nej ligger nog annat bakom. Sen om spelet så småningom kommer till konsol är väl en annan femma, men de kanske gör som Diablo gjorde? 08/06 Känns som de bara försöker stryka PC-gamers medhårs och vinna poäng. Självklart kommer det till konsol. 08/06 Det var väl mest PC spelare som hade problem med 1an? Förmodligen sålde det bättre till PC, men fick dålig kritik då bland annat UI't var designat för konsol. Portning kan bara göra "så mycket", och om det är designat för konsol i grunden så blir det... 08/06 Låter ju bara bra det här. :) Ser fram emot att plöja aliens igen. 07/06 Hur musen funkar på Xcom? Som den alltid gjort sen '94?? 07/06 Kan finnas mängder med orsaker till varför de inte gör spelet på konsol just nu. De kanske vill ha med saker i spelet som är svåra att lösa på konsoll osv. Men återstår att se. Jag klagar inte då jag tyckte guit inte var helt klockrent på PC i det först... 07/06 Är väl bara bra om det senare släpps på konsol? Mer försäljning, större kundkrets. Ser ingen anledning till att det ska förbli pc-exlusivt utöver att agg hyses mot konsolerna. 07/06 Blir nog spännande, har börjat lira Xcom: Enemy Unknown igen för att värma upp lite! 07/06 Håller tummarna för att Jake Solomon fortsätter att leda projektet och inte överlåter det till Ananda Gupta som med Enemy Within (DLC) i framtiden samt att spelet förblir PC-exklusivt. 07/06 Skönt att höra för en gångskull varför en titel inte kommer till konsoll och inte tvärt om. 07/06
Skicka en rättelse