Fallout 4 VR ska bli hela upplevelsen, menar Bethesda.

#Bethesda berättade i november förra året om arbetet med att bygga om #Fallout 4 för virtual reality, och i en ny intervju ger man en lägesuppdatering. Studions exekutive producent Todd Howard säger till Glixel att det är hela spelet man bygger om, däribland det tidspausande stridssystemet V.A.T.S. som ska funka förträffligt i VR.

– Jag lovar, V.A.T.S i VR är grymt bra! Vi älskar det.

Howard menar att Fallout 4 funkar utmärkt som VR-spel, mycket tack vare det låga tempot och hur gränssnittet är byggt.

– Jag skulle säga att Fallout funkar tack vare gränssnittet. Pip-Boy sitter på din handled och vi har lyckats göra den så att den fungerar som du förväntar dig. Du tittar, och där sitter den. Att vapenhanteringen är lite långsammare än i många spel har sannerligen hjälpt oss, men vi har V.A.T.S. så att du kan sakta ner eller pausa världen.

Den stora utmaningen med VR-spel är hur man förflyttar sig. Stora, fria första- eller tredjepersonsspel tenderar att medföra illamående för vissa, vilket Howard håller med om och förklarar att man testar flera lösningar. I nuläget arbetar man med teleportering, vilket brukar kunna lösa illamåendefrågan men samtidigt inte ger samma inlevelse som att faktiskt röra sig fritt i världen.

Bethesda tänker sig att släppa spelet med så många alternativ som möjligt, så att var och en får testa sig fram till den lösning som passar bäst. Vilket låter klokt.

– Vi har tur eftersom rörelserna inte är super-ryckiga. Förflyttning är definitivt den svåra biten, det medger jag. Med tanke på världens storlek och hur mycket du förflyttar dig i Fallout 4, blir det svårt eftersom du rör dig massor. Just nu gör vi en teleporteringsgrej och det funkar bra, men vi experimenterar med några andra saker.

– Vår plan är att skicka med så många vi kan, eftersom det är olika för alla. Det finns massor av indieutvecklare och studenter som jobbar med prototyper och funderar kring förflyttning i VR, och vi kollar massor på dem.

Fallout 4 VR har inget releasedatum än.

Microsoft kanske är så smarta att de lanserar en version som fungerar på både scorpio och PC, det hade de ju tjänat på men de har inte sagt något om det så vitt jag vet. Däremot visade ju bland annat Lenovo upp billigare varianter av VR som kostar en... 23/02 Åfan, får väl köpa 2 st olika då, lat som man är. :p 23/02 Finns det något som fungerar på de båda? Är osäker på det men är rätt säker på att varken Vive eller Oculus fungerar på Xbone, finns det ett enda som fungerar på Xbone ännu? Misstänker att vi kommer få se VR till Scorpion men kan ha fel. 22/02 Lokomotion är absolut bästa känslan!! för mig är enda gågnen man blir lite yr är när man droppar ner från ställen,tex hoppa/gå ner från tex en lastkaj men för varje dag man kör ju mindre vingel blir det. Börjar bli orolig att man tränat bort all höjdskr... 22/02 De borde lägga pengarna på att skriva ny dialog till nästa Fallout-spel (grafiken får de göra hur de vill med). 22/02 Har någon tips på bra VR som fungerar till Xbox one och PC? Star Vr kommer ju inte säljas till privatkonsumenter när dom väl börjar massproduceras i slutet av året. :( 22/02 Haha den här motorn har varit utdaterad ända sen Oblivion. Minns den positiva chocken i olika spelmedier när första bilderna från Oblivion kom. Men när de väl var ute tog de inte lång tid innan de var föråldrat. I Fallout 3, NW och Skyrim var de på grän... 21/02 Det har de ju sagt sen Oblivion var på gång. 21/02 Tror du på fullt allvar att det inte är något de arbetar med redan? Med tanke på vad han har sagt angående nästa Elder Scrolls så låter det som det är precis vad de jobbar på. Varför tror du att bara för att de jobbar med detta innebär det att resurser... 21/02 Om Fallout 4 med High Resolution textures kräver ett GTX 1080-kort och i7-5820-processor eller bättre, vad kan då samma högupplösta Fallout 4 kräva för att spelas i VR? 21/02
Skicka en rättelse