Mindre grind för att spela som Luke, Darth Vader och Leia.

Vi brukar skämtsamt säga att en namninsamling på internet inte kommer att förändra något men när EA:s bemötande kring kritiken mot de låsta hjältarna i Star Wars: Battlefront 2 blev det mest nedröstade någonsin på Reddit kom reaktionen snabbt. Tidigare ikväll meddelade EA att man sänker priserna på hjältar i spelet med rejäla 75 %.

Därmed kostar de allra dyraste (Luke Skywalker och Darth Vader) nu 15 000 krediter, medan Chewie, Kejsaren och Leia går loss på 10 000. Iden Versio, huvudkaraktären i singleplayerkampanjen, är fortsatt billigast med sina nu blott 5 000.

Making games great comes from regular tuning. As one example, today we’re making a substantial change based on what we’ve seen during the Play First trial. There’s been a lot of discussion around the amount of in-game credits (and time) it takes to unlock some of our heroes, especially Luke Skywalker and Darth Vader. Unlocking a hero is a great accomplishment in the game, something we want players to have fun earning. We used data from the beta to help set those levels, but it’s clear that more changes were needed.

So, we’re reducing the amount of credits needed to unlock the top heroes by 75%. Luke Skywalker and Darth Vader will now be available for 15,000 credits; Emperor Palpatine, Chewbacca, and Leia Organa for 10,000 credits; and Iden at 5,000 credits. Based on what we’ve seen in the trial, this amount will make earning these heroes an achievement, but one that will be accessible for all players.

Under vårt test tidigare idag lyckades vi samla ihop cirka 12 000 krediter på en timmes spelande. Då räknades 3 000 poäng alla betatestare belönas med och de startlådor man får. I regel fick vi mellan 155-385 krediter per match, och att bara spela en runda i vardera spelläge belönas med extra krediter i början. Att låsa upp en hjälte bör därför inte ta mer än 1,5 timmar. Det är också bara nämnda hjältar som inte är spelbara från första början.

Låsta

  • Chewbacca

  • Darth Vader

  • Kejsaren

  • Iden Versio

  • Leia

  • Luke Skywalker

Följande hjältar är upplåsta från start

  • Boba Fett

  • Bossk

  • Han Solo

  • Kylo Ren

  • Lando Calrissian

  • Darth Maul (typ bäst)

  • Rey

  • Yoda

Spelets specialskepp

  • Chewies och Reys Millenium Falcon (låst)

  • Yodas skepp

  • Darth Vaders Tie

  • Han Solos och Chewies Falcon

  • Darth Mauls skepp

  • Bobas Strykjärn

  • Lukes X-Wing

  • Poes X-Wing

Vi gräver vidare i spelets ekonomisystem, som likt många andra titlar med mikrotransaktioner känns lite medvetet rörigt. Mer om det imorgon.

@Sapiens: Tror vi pratar om varandra. Klart att det ekonomiska systemet är gjort för att folk ska spendera pengar, jag bara inte övertygad att taktiken att tjäna credits på dubletter är en en del av den planen. De hade dock kunna komma runt det genom... 15/11 Varför tror du att de infört den här fee-to-pay mobilliknande-systemet, med olika valutor och spelförändrande boost från början då? "to provide players with a sense of pride and accomplishment"? http://i0.kym-cdn.com/photos/images/original/000/852/431/7... 15/11 Som sagt, tror helt ärligt inte det är tänkt att trigga köpbeteende, samtidigt som det såklart kommer finnas de som utnyttjar systemet på det viset. 14/11 Uppenbarligen inte med tanke på att det är så folk har låst upp de dyra hjältarna väldigt snabbt under early access. 40k satt och tittade på när Shroud köpte lådor för $180 och låste upp Darth Vader under tiden han satt och väntade i en kö, exempelvis.... 14/11 Det finns mycket att kritisera med systemet men tror det är en konsekvens av att man måste få något om man får dubbletter. Nästan så att det skulle vara snabbare att spela fram motsvarande krediter än att köpa och öppna lootlådor i hopp om dubletter. 14/11 Tror du att en sådan detalj är ett designmisstag som utnyttjas av spelare eller en medveten strategi från EAs sida för att kunna tjäna mer pengar genom att spelare köper fler lådor för att kunna få krediter? 14/11 Mjo, det går ju att göra på det sättet men med tanke på mängden Star Cards i spelet känns den metoden snarare som att spelare utnyttjar systemet än EA spelaren. 14/11 Inte riktigt sant. Man får krediter från dubletter som öppnas i lådor, vilket betyder att man indirekt kan låsa upp hjältar med riktiga pengar (genom att köpa lådor, öppna dubletter och samla ihop krediter på det viset.) 14/11 Vad vi vet gäller detta bara den stora credit-belöningen på 20 000 du fick när du klarade kampanjen (den är nu 5 000). Matcher ger samma utdelning och övriga milstolpar verkar inte påverkade. 14/11 Jag ogillar P2W och lootboxes starkt men detta är första gången på länge som Dice inte splittrar spelarbasen med expansioner. Jag kan förstå om de behöver dra in mer pengar någonstans för att göra alla "gratis" DLC så är till viss mån förlåtande till... 14/11
Skicka en rättelse