När man ska fokusera på kärnverksamheten för att rädda företaget finns det inte plats för rymdskräck.

Starbreeze har kommit igång med rekonstruktionen som ska rädda företaget från den ekonomiska kris som briserade i slutet av förra året. Alla pengaslukande sidoprojekt inom till exempel virtual reality ska avyttras och man ska helt och hållet fokusera på kärnverksamheten - att utveckla och ge ut spel. Det verkar dock inte finnas någon plats för System Shock 3 i denna ekvation, varför man säljer tillbaka utgivningsrättigheterna till utvecklaren Otherside Entertainment.

Starbreeze skriver i pressmeddelandet att man hoppas få tillbaka de kostnader man haft under utvecklingen. I början av 2017 meddelade studion att de skulle lägga 107 miljoner kronor på spelet men det är oklart hur mycket som spenderats på snart två år. Vad det innebär för en liten studio som Otherside är svårt att sia om men med namn som Warren Spector knutna till projektet borde det inte vara några svårigheter att hitta andra finansiärer.

Skicka en rättelse