Tillsammans mot hopplösa odds.

I slutet av förra året slog Embark Studios upp portarna i Stockholm. En intressant ny utvecklare av flera skäl, inte minst för att flera tunga namn från Dice och EA är med. Bland dem Frostbite-kodaren Johan Andersson och Patrick Söderlund, omstridd tidigare chef på EA, Dice och Refraction Games.

Nu berättar Söderlund att studions första projekt blir ett co-op-actionspel av free to play-modell. Det utspelas i en avlägsen framtid och kretsar kring att överleva mot till synes omöjliga odds. Det drivs av Epics populära spelmotor Unreal Engine, kryddad med lite tekniskt godis som Embark sjävlva skapar.

Tidiga konceptbilder från Embarks namnlösa spel.

Man använder alltså inte den egenutvecklade spelmotor som Embark talade om när företaget avtäcktes i höstas. Möjligen får vi se den i andra sammanhang längre fram. Hursomhelst, man har redan gjort ett tech-test för att se vad man kan göra i Unreal-motorn. Det är alltså inte tänkt att visa hur spelet kommer se ut.

Parallellt med spelutveckligen vill Embark göra det enklare att skapa spel, säger Söderlund. Han antyder att man vill sudda ut gränsen mellan att skapa och spela, detta genom att släppa verktyg han inte går in på i detalj.

Just like anyone today can produce their own videos, write their own blogs, or make their own music, we imagine a world where everyone is able to create and share meaningful interactive experiences. Our belief is that the more people that are empowered to create, the better, more interesting and more diverse games will become.

För egen del tänker man försöka skapa ett roligt spel och få ut det snabbt, och bygga vidare på det om det blir framgångsrikt. Man tänker beätta mer om detta, och förhoppningsvis om det egna spelet, inom några månader.

Skicka en rättelse