"Sparsmakat" har varit ledordet när vi rapporterat om Darkest Dungeon 2 tidigare, och utvecklaren Red Hook Studios har inte direkt överöst oss med detaljer. Men i julinumret av PC Gamer får vi en hel del matnyttig info om spelet, som vi tack vare Reddit kan ta del av.

Spelet kommer till exempel att satsa mer på att vara en roguelite, vilket innebär kortare rundor med en maximal speltid på runt fem timmar om man tar sig ända fram. Detta kan jämföras med föregångarens kampanj, som kunde ta över 40 timmar att klara.

Den här gången behöver vi dessutom inte krypa längre och längre ner i en mörk håla, för inramningen är istället lite av en roadtrip där vi med häst och vagn beger oss mot ett olycksbådande berg. Vägen dit är dock inte spikrak, utan efter varje stopp hamnar vi vid ett vägskäl där vi får välja vart vi vill åka härnäst. Kartan utgörs av regioner, och i varje region finns en håla som vi kan välja att bege oss ner i för att hitta en boss och glittrande loot. Detta utöver de vanliga "noder" vi kan hamna på där olika händelser utspelar sig.

En stor skillnad gentemot första spelet är även att vi inte längre kommer kunna byta ut våra karaktärer på löpande band när de dör eller blir galna. Vi börjar med fyra karaktärer, och dessa får vi lov att hushålla med. Om en av dem dör är det alltså bara för de tre kvarvarande att traska vidare.

Karaktärernas relationer till varandra kommer också att utvecklas och påverka spelet – din stråtrövare kan till exempel vilja råna en grupp främlingar ni stöter på medan soldaten vill ge dem mat. Hur de känner för varandra kommer sedan att påverka hur de samarbetar i strid.

Under rundorna kan vi stöta på speciella händelser som låter oss låsa upp nya färdigheter för karaktärerna i det långa loppet, vilket torde vara en morot för spelare att fortsätta spela fler rundor.

Darkest Dungeon 2 ska släppas i early access under det tredje kvartalet 2021, alltså mellan juli och och slutet av september.