Uppladdningen inför Micosoft Flight Simulator 2024 har dragit igång, och projektbossen Jorge Neumann slänger ett par stadiga vedklabbar på hypebrasan. Han avslöjar för PC Gamer att vi kommer kunna kliva ur planet och vandra omkring i världen. Det låter som ett teknologiskt kliv i stil med GTA 3, när kameran klev ner från himlen till strax bakom huvudpersonens axel.
Så här säger Neumann:
You can now exit the plane, walk around, in 2024. You can literally walk your favorite mountain path to your favorite hut in the mountains. Sit on the lake. See the sunset. It is truly a digital twin you can absorb.
Vidare säger han att alla flygplatser "ser mycket bättre ut", och att man lagt till alla oljeriggar och fyrar, och alla (ja alla) fartyg tack vare deras transpondrar.
Right now, we have every ship on Earth, right? Every ship on Earth sends us a transponder signal… you can land on every ship, and it looks like a first person shooter environment.
Och nyttan?
I think we're in a new era of making games that I think are going to break new ground, from a scale and complexity perspective.
Det låter som att Asobo siktar mot stjärnorna. Det gjorde de även förra gången, med löften om att alla byggnader och annat skulle finnas återgivna i spelet. Vilket många gjorde, men ofta med helt fel utseende och ibland saknades landmärken helt (Kaknästornet i Stockholm, till exempel). Hur bra de lyckas den här gången vet vi när spelet släpps den 19 november.