Johan Pilestedt är tidigare vd och numer creative director hos Arrowhead, utvecklaren bakom Helldivers 2. I nuläget har han tagit ett sabbatsår, men närvarade vid Game Developers Conference för att dela med sig av sin expertis.
Där menade han (via Pcgamer) att spelbranschen är fast i en cykel av död och återfödelse, men att den är extra brutal nu eftersom branschen inte breddar sig tillräckligt.
Vi måste skapa fler typer av spel, för folk spelar mer än någonsin, men trots det lyckas vi inte göra vår verksamhet hållbar. Det är löjligt. Om alla slutade skapa battle royales och gjorde [andra typer av] spel, skulle vi inte vara i den här positionen.
En sak jag kan garantera är att de där säkra korten är en dödsdom för studiorna som försöker göra dem. Vår bransch handlar om att ta risker, och om vi inte tar risker kommer vi aldrig kunna nå framgång. Få trodde att Helldivers skulle bli nåt, men här är vi.
Kort och gott menar han alltså att branschen som helhet måste våga satsa brett istället för att haka på den senaste trenden och fullkomligt mätta marknaden på ett väldigt snävt område.