En fenomenal dyrgrip som skakar dina händer bättre än någon annan racingratt. Fast bara i ett enda spel.

Fanatec erbjuder racingfrälsta goda möjligheter att handla sig själv lyckliga och fattiga. Tyskarnas rattar är lika fenomenalt bra som prislappen antyder, med en byggkvalitet som spelar i en liga minst en nivå högre upp än konkurrenterna.

Men nu har man fått sällskap av trotjänaren Thrustmaster i detta racingrattarnas finrum. T-GT är namnet, och det rör sig om ett pc- och PS4-kompatibelt styrdon med en prislapp som får mindre bemedlades ekonomi (möjligen också mentala hälsa) att tacka för sig. Omkring 8 000 kronor kostar skapelsen, alltså ett par tusenlappar mer än Fanatecs fantastiska CSL Elite som vi testade i höstas.

För pengarna får du en robust basenhet, ett pedalset med gas, broms och koppling, en ratt med två växelpaddlar och mängder av spakar, knappar och reglage – inklusive två vikarierande PS4-styrspakar.

Ratten, själva hjärtat i fälghjulet, har rikligt med knappar, vred och reglage. Bra!

Basen låter dig byta ut mot valfri annan Thrustmaster-ratt om du vill.

Ett turboformat nätaggregat på 400 W hänger med.

Precis som CSL Elite är T-GT modulär. Samtliga Thrustmasters utbytesrattar (alltså själva ratten, inte basenheten) kan bytas, likaså pedalerna och du kan köpa till en TH8A-växellåda om så önskas. Det ger dig goda möjligheter att bygga om skapelsen efter eget önskemål. Dessvärre kan du inte bygga den Xbox One-kompatibel, vilket går med Fanatec-ratten genom att byta rattdelen till en Xbox-version. En annan brist är att det saknas handbromsar i Thrustmasters produktsortiment. Åtminstone pc-spelare kan fixa det med Fanatecs Clubsport-handbroms och lite pill, men Thrustmaster själva erbjuder alltså ingen komplett lösning. Märkligt nog.

"Plast känns faktiskt inte det minsta lyxigt."

Med tanke på prislappen förvånar det att man skickar med samma pedaler som till det hälften så dyra T300 RS GT-paketet. T3PGT, som pedalerna heter, har en bas av plast. Och plast känns faktiskt inte det minsta lyxigt. Därtill är bromsen av vanlig, fjädrande sort som mäter hur långt den trycks ner. En loadcell-pedal (mäter hur hårt du trycker) hade passat prislappen bättre. Visserligen har Thrustmaster inga loadcell-pedaler, men det här känns ändå som ett obegripligt val: pedalsetet T3PA Pro är av metall och kostar bara några hundra kronor mer.

Plastpedaler och prislapp synkar inte.

Ratten har generöst med Playstation-utformade knappar och reglage, faktiskt i så stor mängd att jag inte riktigt känner behov av alla. Ett bra mycket mer välkommet problem än det omvända, ska sägas. Man har till och med fått dit två småväxta analoga styrspakar upptill; användbart när det ska fotas och finpillas i exempelvis menyhaveriet GT Sport. Fyra vred med ungefär åtta fasta lägen vardera är riktigt trevligt, och lämpar sig för att ändra saker som bromsbalans och förarposition on the fly. Alla reglage sitter där de ska, och mina enda egentliga klagomål på själva ratten är att den bara är 28 cm i diameter (Fanatecs CSL Elite är 30 – två centimeter som ger en betydligt vuxnare känsla) och befläckad med silverfärgad plast nertill.

"Det som sticker ut är force feedbacken, som i sina bästa stunder får dina endorfiner att begå mosh pit."

På det hela taget är T-GT-systemet robust och välbyggd. Det som sticker ut är force feedbacken, som i sina bästa stunder får dina endorfiner att begå mosh pit. Snarare än skak rör det sig om en subtilt framsmygande kraft, befriad från såna där mekaniska hack som stämplar ett sedan länge passerat bäst före-datum på forna storheter som Logitechs G25 och G27.

Force feedback-tekniken har förfinats överlag på de gamla Logitech-trotjänarnas nutida konkurrenter, men T-GT lyfter rattskaket till nya nivåer. "T-DFB" eller "depth feedback" är skak som byggts in basenhetens motsvarighet till rattstång. Mjuka darrningar förmedlar samspelet mellan asfalt och gummi, och ger känslan av en bil som rör sig också när inget dramatiskt händer. Darret fyller körningen med liv. Hur magiskt bra det faktiskt är blir tydligt i spel utan det. Det vill säga, alla utom ett.

För så är det: Gran Turismo Sport är det enda spel där 8 000-kronorsratten Thrustmaster T-GT:s force feedback funkar fullt ut. Bara där ger den full valuta för pengarna.

8 000 kronor.

Ett spel.

Vanvett.

Inte för att ratten blir dålig när du flyttar switchen från "GT" till "Other" och kör den med andra bilspel. Tvärtom: den ger en mångfalt robustare upplevelse än mindre kostsamma kvalitetsrattar som Thrustmasters T300 RS, som verkligen inte är dålig. Men – T-GT tillåts inte vara så bra som den faktiskt är, vilket gör det svårt att komma undan känslan av att bli lurad på konfekten.

Med den här lilla switchen växlar du mellan fullt GT Sport-läge och övriga racingspel.

Fast ändå. Rattens mjuka, stabila men ändå muskulösa karaktär passar perfekt med GT Sports tröga, något kliniska kynne, och båda känns gjorda med den andra parten i åtanke. Det är full kontroll, långtifrån Dirt Rallys nervighet eller Wreckfests vilda vansinne.

"Rattens mjuka, stabila men ändå muskulösa karaktär passar perfekt med GT Sports tröga, något kliniska kynne."

Jag har heller inga som helst problem att se värdet i T-GT:s många reglage och rappa respons i t.ex. Assetto Corsa och Project Cars 2. Den gör fenomenalt ifrån sig, vilket man givetvis ska kräva. Som alltid hänger helhetsupplevelsen på hur väl force feedback-kodarna gjort sitt jobb – ett dyrt styrdon gör inte dålig kod bra. I F1 2017 på PS4 ligger ratten som en likstel fisk i händerna, den bryr sig överhuvudtaget inte om att berätta när däcken släpper. Det är inte Thrustmasters fel förstås, men var medveten om det innan köp.

Hur man än vänder och vrider på det är nära 8 000 kronor vansinnigt mycket pengar för en ratt. Flera märkligheter och brister från Thrustmasters håll mildrar inte den känslan. Som lyxig allround-ratt har den svårt att motivera sin prislapp mot Fanatecs bortåt 2 500 kronor billigare, fullständigt fantastiska CSL Elite.

Å andra sidan: T-GT fungerar direkt ur kartong, inga drivrutiner hänger sig, spelen funkar och jag slipper förvirras av att den visar olika enheter för ratt och pedaler vid konfigurering i spel. Sånt får CSL Elite-köparen dras med.

Och när den får spänna alla muskler i GT Sport finns få racingupplevelser att jämföra med. För dig som tar det spelet på största allvar är T-GT det absolut bästa du kan köpa. Om inte – alternativet är både bättre och billigare.

Thrustmaster T-GT
3
Bra
+
Skapar magi i GT Sport
+
Rikligt med knappar och reglage
+
En mjuk men bestämd force feedback-kram
-
"Billiga" pedaler och "liten" rattdiameter
-
För dyr för vad man får
-
Maxar bara ett enda spel – ett skämt?
Det här betyder betygen på FZ
@snubben: hehe så sant men då ja inte har nån annan hobby direkt så blir det inte så dyrt om man ser hur länge man har sakerna :) 23/01 Ja för det priset känns ju Fanatec som ett bättre val, alternativt en Direct drive wheel om man nu redan har pedaler och känner för att lägga ut 8-10 k på en ratt. Vilket jag inte riktigt tycker det är värt. Här får g27an hänga med ett tag till, så läng... 23/01 Tack. 22/01 Här är några som jag känner till http://simxperience.com/en-us/products/accessories/accuforcesteering.aspx https://www.simracingbay.com/ https://sim-pli.city/collections/all/products/sw20-20nm-direct-drive-wheel http://www.leobodnar.com/shop/index.php?m... 22/01 Vilka DD-rattar tittar du på då? Jag har inte koll på den marknaden alls. Vart köper man såna? 20/01 Kör själv med Fanatec men för dom pengar dom tar för den här ratten känns rätt orimligt enligt mig iaf. jag har börjat snegla på DDW och dom börjar krypa ner i pris, så nästa mörkperiod (höst) så kan det vara värt o köpa en sådan. /Anders 19/01 Casha så mycket för något som ändå ser ut som en plastig leksak? Själv sitter jag med en T500RS, dock har jag moddat den med en riktigt kringla. Det går verkligen inte att gå tillbaka till den ynkliga lilla originalratten. Dock så har Thrustmaster börja... 19/01 GT Sport beter sig rätt sävligt och förutsägbart, medan Dirt Rally är väldigt rappt och nervigt. Ratten är svinbra överlag i alla spel, men det är bara i GT Sport den får det där extra darret (ratten vibrerar lite lätt hela tiden). Och det gör faktiskt... 19/01 Det jag tolkar av testet är att den inte presterar till 100% i andra spel men fortfarande är bra jämfört med billigare rattar. "Inte för att ratten blir dålig när du flyttar switchen från "GT" till "Other" och kör den med andra bilspel. Tvärtom: den ger... 19/01 Vad menas med Gt Sport har full kontroll till skillnad från Dirt Rally :S? Kan ju tyckas att för 8k så är 80% spel support ett krav. Vilket trams 19/01
Skicka en rättelse