DayZ tar klivet från en mod till ett spel på egna ben. Än är benen skakiga men det är redan lätt att se potentialen i verket som handlar mer om människor än de döda.

Bra spelupplevelser handlar i regel inte om idéer. Precis som i andra medier – böcker, filmer, tv-serier – kan vem som helst ha en bra idé.

Hemligheten bakom det bästa i varje bransch är utförandet. Hur skulle man annars förklara att i stort sett hela AAA-spelfacket är fullt av spel baserade på exakt samma idé, med minimala skillnader, men att de ändå säljer i miljontals kopior?

Basebollträn och zombier har varit en slående kombination sedan urminnes tider.

#DayZ är dock ett spel baserat på en idé som är så stark att den lyser igenom spelets mindre tilltalande utförande. Precis som i den #Arma 2-mod det baseras på (och fortfarande använder samma spelmotor som) ser det lite bedagat ut rent grafiskt. Lågupplösta texturer är mer regel än undantag och på håll är det ofta svårt att se om ett par pixlar är ett träd, en zombie eller en annan spelare. En märklig fördröjning i kontrollerna gör också att det kräver lite övning innan man kan skjuta, eller ens gå igenom en dörr utan att missa hela huset de första tre gångerna.

Gränssnittet är inte heller särskilt intuitivt, om än betydligt förbättrat i standalone-versionen. Och fördelen är förstås att vi får hela Arma 2:s spelvärld, Chernarus, att överleva i. Den är verkligen gigantisk. Du kan springa genom dess ruggiga höstskogar och små bergsbyar i timmar innan du når slutet av kartan.

En enorm värld full av död.

Det tar dock bara tio minuter innan jag möter min första griefer. Det vill säga, innan jag möter en spelare som promenerar omkring vid stranden med automatkarbin och skjuter ihjäl obeväpnade, törstiga och hungriga nyspawnade medspelare. Det finns ingen anledning att göra det, eftersom du som ny spelare börjar med en ficklampa och ett batteri, samt jeans och en t-shirt i valfri färg. Inte direkt någon guldgruva att ösa ur för en spelare som har hållit på länge nog för att hitta ett skjutvapen. Men där är han likt förbannat, och så fort jag sticker upp huvudet för att se vem som skjuter är jag död.

Börja om från början

När jag dör börjar jag på stranden igen, med bara en ficklampa och en uppsättning nya kläder. Det spelar ingen roll om jag levt fem minuter eller flera veckor – jag förlorar allt. Och detta enbart för att en annan spelare hade tråkigt. Som alla bra zombiespel handlar det här inte alls om zombier utan om människor. Allt kretsar kring spelarnas överlevnad och vår (o)förmåga att samarbeta, mot varandra eller mot zombierna.

Tips från zombiecoachen: sök igenom husen länge och väl.

Dessutom är det här en av de mest skoningslösa titlar du någonsin kommer att spela. Här finns inga hälsomätare eller magiska medkits. Om du blir sårad blöder du tills du dör eller använder ett bandage för att stoppa flödet. Ju mer blod du förlorar, desto blekare och glåmigare blir världen, tills du får en blodtransfusion – som kräver hjälp från en annan spelare – eller äter och dricker ordentligt en längre tid så att din kropp hinner återhämta sig.

Mat och drycksystemet är mycket mer avancerat än i modden. Du måste äta och dricka ofta för att hålla dig på topp och inte börja tappa kraft. En stor del av din tid i DayZ går alltså ut på att leta efter dryck och föda. Dessutom kan du bli illamående, uttorkad eller sjuk om du inte tänker på vad du sätter i dig eller om du helt enkelt inte hittar någon mat.

Att överleva handlar om mer än att stångas med zombier.

Denna mat, och all utrustning du kan hitta, är nu utspridd på fler ställen i världen. Du kan gå in i 99 procent av alla hus (till skillnad från kanske fem procent i original-Chernarus), och får ibland leta ovanpå skåp och under sängar för att hitta användbara prylar. Personligen älskar jag alla tillägg, och kan leta igenom ett par extra hus bara för att hitta en jacka som matchar brallorna och har lagom många fickor. Vapnen är få och ammunition ännu sällsyntare, som sig bör. Trots det känns det inte omöjligt att överleva, särskilt inte om du slår dig ihop med en annan spelare.

DayZ har kommit långt sedan det började som en anspråkslös mod. Det har ärligt talat väldigt långt kvar att vandra från sitt nuvarande buggiga tillstånd, där zombier går och slår igenom väggar och mat inte respawnar som den ska. Det kommer att bli fantastiskt, om spelets skapare (Dean "Rocket" Hall) får som han vill, och även i sitt nuvarande tillstånd är det fullt spelbart, om än märkbart trasigt.

DayZ släpptes nyligen på Steam Early Access, där du kan förbeställa det färdiga spelet och redan nu börja spela alphaversionen.

Skicka en rättelse