Thomas Arnroth funderar kring om män kan skriva de bästa kvinnliga karaktärerna.

Kan spelvärldens bästa kvinnliga karaktärer skrivas av män?

Frågan ställdes nyligen av Polygons Colin Campbell apropå spelet #Life is Strange. Det är den Parisbaserade studion #Dontnods första spel sedan #Remember Me. Det har blivit omskrivet eftersom Dontnod hade svårt att hitta förläggare som ville ge ut ett spel där både huvudpersonen och dennes närmaste vän är kvinnor. Bara #Square Enix sade ja, och för några veckor sedan släpptes så första delen i spelet (FZ:s recension).

För det första kan man konstatera att de fruktade ramaskriken om två kvinnor i huvudrollen uteblivit. För det andra att en liten studio som bara består av män också kan göra spel med kvinnor i huvudrollen. Jag har spelat det och tycker, som så många andra, att det är en lovande, om än inte fantastisk, start på en spelserie. Jag tycker spelmekaniken är smart, man manipulerar tiden lite på samma sätt som man kan backa bilen i ett racingspel. Och att det handlar om två tjejers vänskap gör ju redan där att spelet sticker ut och är annorlunda.

En ovanlighet.

Det jag gillar mest med vad Dontnod gör är faktiskt vad de inte gör – någon grej av att detta. Tjejerna får bara vara där, på sina egna villkor. Lite som kvinnor i spel 2.0. Det vill säga en plats där vi dels slutar överraskas av kvinnorna finns där – som karaktärer i spel, som spelare och som spelkreatörer – dels slutar att ständigt prata med eller om dem utifrån att deras kön.

"Bara spela,
prata Magic
och gör ingen
grej av att
jag är tjej"

Jag minns något som en kvinnlig speljournalist sa en gång. Hon berättade om en av de första gångerna hon gick för att spela #Magic: The Gathering med andra. Det var bara killar där, förutom hon då. Hon möttes inte med misstänksamhet, snarare med glädje. Men även i detta blev det ord som ”vad kul med en tjej som spelar” och liknande. Allt visserligen välmenande, men hon upplevde det istället som utpekande, något som definierade henne som något annat än de andra. Så i de välmenande yttringarna från männen som menade att innesluta, skedde i själva verket en uteslutning. Hennes råd till alla som lyssnade: ”Bara spela, prata Magic och gör ingen grej av att jag är tjej.”

Ett bra och handfast tips. Det är inte direkt raketforskning. Men ändå uppenbarligen ack så svårt.

Men det är dit vi måste och, tror jag, så saktliga är på väg. Adrian Chmielarz, som bland annat gjort #The vanishing of Ethan Carter räknade till exempel ut följande nyligen:

Det är sannerligen ingen revolution, men myrsteg framåt, åtminstone om man ser siffrorna som absoluta tal och inte andelen av alla protagonister. Vad Chmielarz uträkning saknar är ju hur antalet spel på Steam skenat iväg; 2008 gick det väl knappt att sälja de få säljbara indiespel som fanns på sajten ens?

Föregående Nästa
Ok, om vi tar det från början då så gav du mig inte så mycket att gå på annat än ditt korta "slutshaming", vilket jag tyckte lät som en närmast provokativ kommentar då jag snarare ser raka motsatsen i det Arnroth säger. Jag ska inte tala för honom, men... 17/02 den där meningen är helt havererad även jämfört med mitt ibland, får erkännas, röriga sätt att skriva. om du kritiserar nåns bild (eller avbild) av nått så delar du ju rimligen inte deras bild. högst oklart därför vad du vill ha sagt egentligen, så jag... 17/02 knappast troligt. mönstren för intresset har inte ändrat sig nämnvärt de senaste 30 åren eller så. och utan den där basen kommer givetvis inte heller resultaten av den se nämnvärt annorlunda ut. och det är fortfarande huvudsakligen en närmast renodlad... 16/02 Självklart är spel en del av samhället och vår kultur, vilket också speglas i hur fantasivärlden i spelen utformas. På samma sätt som övrig kultur, likt böcker och filmer både präglas av vår verkliga värld, men också påverkar den. Genusfrågor och politi... 16/02 Som vanligt, en bra och välskriven krönika av Arnroth. Dock håller jag inte med dig på många punkter, skall förklara varför. Jo, jag kan börja med att för mig spelar det ingen roll vem som gör ett spel. Om det är ett gäng homosexuella med rosa hår och... 16/02 Aha, så man kan alltså inte (som man) nämna eller diskutera en stereotypisk och sexistisk bild på en kvinna, skapad av andra män, i en text som t ex denna krönika utan att därigenom dela dessa mäns eventuella kvinnosyn? Imponerande luftslott du försökte... 16/02 "en kvinna utmålar sig som ett" ..? du menar kanske menar målar, som i sminkar eller klär sig som ett, som här tydligen görs? om du menar nått annat med kvinnor som "utmålar" sig som våp så får du gärna utveckla. poängen var ju just att Arnroth (en man,... 16/02 Stör mig på att det inte var 64 spel 2014 med kvinnlig karaktärer, han pratar ju om ett mönster men 62 blir ju fel siffra :p 16/02 Enligt uppgifter ovan så var 10 % av utvecklarna kvinnor, så de är ju tämligen underrepresenterade, men jag är rätt så säker på att det finns många som vi aldrig hört talas om. Dessutom ska man ju ha i åtanke att det tar ett tag att etablera sig i spelb... 15/02 Om du förklarar för mig varför alla män heter Markus Persson så kan jag förklara för dig hur fel det kan bli när man tycker åt andra. Eller använde du svart humor precis som mig? 15/02
Skicka en rättelse