Greg "Ghostcrawler" Street började sin karriär som spelutvecklare med att jobba på #Age of Empires-serien och hann nå positionen som lead designer innan #Blizzard lockade över honom till arbetet med #World of Warcraft år 2008. Där chefade han över utvecklingen fram tills alldeles nyligen, då han meddelade att han lämnar företaget. Det handlar inte om något ont blod, utan om att en spännande möjlighet har presenterat sig för honom. Exakt vart han hamnar får vi förmodligen veta inom kort.

Det är med blandade känslor som World of Warcraft-spelarna tar farväl av sin lead system designer. Han var aktiv på Twitter och spelets forum och pratade ofta direkt med spelarna om balans, förändringar och annat – men samtidigt anklagas han för att vara hjärnan bakom den simplifierade "alla ska med"-mentalitet som präglat onlinerollspelet sedan expansionen #World of Warcraft: Wrath of the Lich King.

Tack till Skez, Commander_Eggi för detta #nyhetstips!
Visst, det finns tier gear på det sättet också, men det räckte inte. Det gick i den första instansen på WOTLK så de körde 10 eller 25 manna raider. Det hela började med att de betalar samma och har rätt att uppleva alla instanser de också. Så de skapade... 29/11 Synd, tycker att han har gjort ett bra jobb! 29/11 Nu är det ju så att Tom Chilton (Kalgan) är den som leder utvecklingen i WoW. :) Men utan tvekan har Greg Street och hans folk satt sin prägel på spelets klasser och liknande, vilket jag tycker är överlag positivt. Visst har man fina minnen från förr,... 28/11 Det där fattar jag inte. Jag menar, vill man ha rewards för tier2 så får man köra tier2 för att få det. Konstigare än så är det inte. Aja, synd att det inte fungerade. 28/11 Det är inte i närheten av lika enkelt som många av mina medveteraner verkar antyda om. Mekaniskt sätt så hade Vanilla de enklaste raiderna någonsin, det största som skiljer sig från the early days och nu är den gamla spelarbasens skicklighetsnivå, och... 28/11 De försökte med flera tiers, det började de med redan i Wrath of the Lich King.. dvs 3 expansioner sedan. Då de fixade en svårare nivå för de som ville ha det, problemet var att det krävdes också lite bättre gear och rewards för att det skulle hålla i... 28/11 Skulle kunna lösa det med flera tiers, som redan finns i flera spel men att man kanske lyfter det en nivå eller två. Eller att man kör en hardcore server och en casual, precis som man idag kör RP och icke-RP. 28/11 Hans implement av funktioner som gjorde att spelet tappade sin glans, kanske bidrog en del till "hatet"? Förr krävde spelet mer än bara tid av sina spelare, tyvärr är det ju inte så längre. Dock kört med den MMO-stilen numera. Spel måste passa idioter... 28/11 Nej, fanns som sagt gott om folk som inte gillade honom direkt mycket, men många letar bara efter en syndabock skulle jag tro. På officiella forumet så finns det en hel del svar som tex. "Good Riddance, fuck off" etc. Sen undrar folk varför man inte lys... 28/11 Började lvla en paladin direkt. Kul för honom med nya uppdrag! 28/11
Skicka en rättelse