Rock Paper Shotgun har hårdtestat betan av Steams In-Home Streaming.

I samband med att Valve presenterade Steam Machines-projektet i november annonserades även den nya tjänsten In-Home Streaming. Som namnet antyder låter det dig strömma dina Steam-spel till andra datorer genom ditt hemmanätverk - låta din kraftiga spelburk stå för muskelkraften samtidigt du njuter av spelet på din klenare laptop, som exempel.

Att slåss mot spindlar funkar bra - om de väntar på sin tur

Tjänsten betatestas fortfarande och med tanke på tidigare försök att streama spel, via Onlive eller Gaikai, är många naturligt skeptiska. Två personer på sajten Rock Paper Shotgun har dock låtit spelbibliotek flöda genom nätverket och fastän det inte har fungerat helt klockrent är de positiva.

– Det är i princip obrukbart för mig just nu men jag är helt såld på den teoretiska funktionen, och är redan imponerad av den tidiga implementationen. Jag ska skaffa en ny mini-pc om några veckor som kan det kan funka bättre med, något som jag blir exalterad av. Jag var inte beredd på att bli övertygad så snabbt.

Båda har olika nätverks- och hårdvaruförutsättningar och i dagsläget sköts datakompressionen (och dekompressionen) endast av processorn, vilket kan bli en flaskhals. Särskilt på äldre datorer utan multipla kärnor. Deras diskussion är intressant och redan idag verkar omgångsbaserade spel såsom #Might & Magic X: Legacy fungera utan några direkta bekymmer.

Linus har just släppt en rätt allomfattande video som visar på de framtida möjligheterna: https://www.youtube.com/embed/gIL71Q6eJ2Y 31/01 Undra hur många datorer som kommer bli skadade under denna test period, eller som blev skadade under alphan ;DD 31/01 Testar det själv här hemma. Latency (antar det är från bild på den stationära till bild på laptopen) som den uppmäter är 30-60ms och överlag känns det helt okej även på lite mer aktiva titlar. Dock så har jag en ganska processortung dator (3570 @ 4,9GHZ... 31/01 När detta väl börjar fungera och bli populärt, så kommer det att bli finfina hyrpriser för att spela. Money talks :) 31/01 Det är för LAN. Pingtiderna är så låga de kan bli, bandbredden räcker och blir över. Det ska inte finnas några egentliga tekniska hinder. Sedan hur utförandet väl visar sig vara när betaperioden är över är en annan femma... 31/01 om 10 år kanske när marknaden har 2gbit/sec no problemo! ^ mer riktat åt streamingtjänster som onlive. men även vanlig nätverksstreaming behöver förbättras, nätvärkskort och modem/router 31/01 Nej, det räcker med en Steam-klient. Baserat på vad jag sett i officiella gruppen verkar folk streama mellan olika OS också. 31/01 För att kunna streama från sin stora burk, så måste man ha SteamOS installerat på klient-datorn som jag förstått, eller hur? 31/01 Jag provade lite Dishonored på min laptop, en i5, duo core på 2ghz. Hade inga problem alls att spela, kändes som att det var samma dator man satt på, inga klagomål :) 31/01 Jag kunde spela DayZ och Saints Row 4 ganska bra på min laptop som har en dubbelkärnig I5 och ett klent AMD kort :) Som host dator har jag en i5 3570k 4.2ghz, GTX 680 2GB, 16GB RAM. Mycket beror nog också på vad man har för router osv :) Om man kör tråd... 31/01
Skicka en rättelse