Fusk är ett ständigt gissel i spelsammanhang, men ibland kan anti-fusklösningarna vara nästan lika kontroversiella som fuskarna själva. Så är ofta fallet med anti-fusksystem som körs på "kernel-nivå" – alltså under själva användarläget i operativsystemet – där de har betydligt fler behörigheter och bättre möjlighet att se vad som försiggår på datorn och upptäcka fuskprogram som också körs på kernel-nivå.

Nu ansluter sig EA till skaran av utvecklare som tar fram ett eget anti-fusksystem på kernel-nivå, och de kallar det för EA Anticheat (EAAC). De skriver att det ska lanseras på pc tillsammans med FIFA 23 i höst och att det är viktigt med skydd på kernel-nivå för spel som är tävlingsinriktade. Eftersom FIFA 23 kommer att stödja crossplay med konsolerna kommer EAAC dessutom att skydda konsolspelarna, eftersom de (i teorin) slipper möta fuskande pc-spelare.

EAAC kommer dock inte att läggas till i varje spel från EA, utan de ska utvärdera behoven för varje titel för att se vilka som kan gagnas av det. EAAC kommer dock att vara aktivt även om man bara spelar singleplayer i spel som FIFA 23, eftersom EA menar att fusktillverkarna annars kan använda singleplayer-lägen för att designa sina fusk. Vidare lovar de att EACC inte ska försämra spelupplevelsen och bara ha försumbar prestandapåverkan.

Samtidigt går det inte att blunda för riskerna med den insyn som såna här system på kernel-nivå medför, även om EA själva hävdar att EACC "bara kommer att titta på vad det behöver för att motverka fusk i våra spel". De lovar bland annat att det inte ska samla in information om webbhistorik, applikationer utan koppling till EA-spel eller annat som inte är direkt kopplat till anti-fuskskydd.