George Miller är en riktigt ikon i filmvärlden, framför allt för hans Mad Max-filmer. I samband med Mad Max: Fury Road från 2015 skapades även ett spel, och det föll på svenska Avalanche att utveckla det. Över lag fick det ett bra mottagande, även om det fanns vissa klagomål om att det bland annat var lite repetitivt.

I en intervju med Gaming Bible säger Miller själv att spelet inte var så bra som de ville och att han själv är en person som hellre inte gör något om det inte kan göras på högsta möjliga nivå.

Han sa även att han gärna hade låtit Hideo Kojima skapa ett Mad Max-spel. Han anser dock att Kojima har massor av egna fantastiska idéer, så han skulle aldrig be honom att göra det. Värt att nämna är att George Miller har lånat ut sitt utseende till en karaktär i Death Stranding 2, på samma sätt som Guillermo del Toro i föregångaren.

Kommentaren har nu fått Christofer Sundberg – en av Avalanches grundare – att gå i taket. På X skriver han:

Det här är fullständigt nonsens och visar bara på fullständig arrogans. De gjorde allt de kunde för att göra det här till ett helt linjärt spel, efter att ha anlitat en utvecklare av open world-spel. Jag är säker på att Hideo Kojima hade kunnat göra ett fantastiskt Mad Max-spel, men det hade varit en helt annan upplevelse.

Sundberg går vidare med att beskriva att de (troligen produktionsbolaget Kennedy Miller Mitchell) efter ett års utveckling insåg att de hade tvingat Avalanche att skapa en linjär upplevelse snarare än det open world-spel som Avalanche "pitchat". De tvingades därmed kasta ett års arbete och fick höra att "spelare nuförtiden vill ha självgång" – en rätt magstark kommentar till utvecklaren av bland annat Just Cause.