Avowed visades upp under Xbox Games Showcase för ett par dagar sedan, och de kan även ha råkat avslöja att de siktar på att släppa spelet i november. I natt gästade Obsidian även Xbox-podden, där de bjöd på en hel del nytt gameplay.

Spelregissör Carrie Patel pratar lite om de olika karaktärerna och deras olika motivationer, och påpekar bland annat att alla inte ser negativt på den farsot som sprider sig i landet och som spelaren har blivit skickad att undersöka. Följeslagaren Giadda ser den till exempel som något naturligt som inte bör utrotas. Med andra ord är det som upplagt för tuffa beslut och intriger.

Vi får även se en kort snutt ur tredjepersonsvy (här), och Patel bekräftar att man kan välja att spela spelet ur den vinkeln. Vidare får vi se hur spelet signalerar att ens svärd inte riktigt håller måttet, eftersom det i början studsar mot svampfienderna, men skär igenom dem efter en uppgradering.

Just brist på feedback när man attackerar är något som har kritiserats, så det är glädjande att se att de jobbar på det.