Beyond Good and Evil 2 fortsätter (och fortsätter) lysa med sin frånvaro, men vi har fått en remaster av originalet för att fira de – drygt – tjugo år som gått sedan releasen. Digital Foundry håller inte igen när de kallar detta för en "nästan perfekt remaster" i ett tekniskt test.

Samtidigt som "nästan" allting uppdaterats viker aldrig remastern av särskilt mycket från Michel Ancels och hans teams originalvision, menar Digital Foundry. Man nickar också gillande åt timmar med dokumentärt material som ger oss en inblick i spelet bakom kulisserna. Gott så.

Dessutom: ett nytt inslag som på ett snyggt sätt knyter samman detta med tvåan. Man prisar också en bearbetad HUD och hur Ubisoft valt att lägga energi på stort som smått i remastern.

Gänget™

Men. Vad är då inte perfekt med detta "nästan perfekta"? Tja, upplösningläget på PS5 och Xbox Series X (4K, 60 fps) kan då och då halka ner till 30 fps under några få sekunder. I 99 procent av fallen sker dock inte detta, men när det väl händer är det kännbart. Performance-läget löser dock detta till stor del. Det är låst till 1440p och det halkar betydligt mer sällan och mindre dramatiskt.

Switch-versionen har vissa grafiska kompromisser, lägre upplösning och är låst till 30 fps (men droppar då och då från detta). Det är en version som blandar och ger, menar Digital Foundry. Då spelet i grunden flyter i 60 fps på Gamecube och gamla Xbox är det svårt att smälta.

Men i övrigt, bortsett från några flimrande texturer, så är det alltså "nästan perfekt".