Stalker 2 är ute (läs FZ:s recension), men inte bara till hyllningar, utan även en hel del kritik gällande prestanda, simuleringen av Zonen, buggar och balans. GSC Game World har redan försäkrat att de är medvetna om problemen, och nu vet vi även när den första patchen landar.
Den här veckan släpps den första vändan av fixar, och utöver krasch- och buggfixar (som bland annat hindrat vissa spelare från att komma vidare i handlingen) kommer den även att justera priset för vapen med installerade uppgraderingar jämfört med vapen utan, såväl som hur NPC:er beter sig i vissa situationer, såsom när de inte kan söka skydd under de livsfarliga "Emission"-stormarna.
Dessvärre har de inte lyckats fixa problemen med "drifting" på handkontroller, som orsakas av att det inte finns någon dödzon i kontrollerna och därmed kan få ens karaktär att driva åt sidan när man springer. De lovar dock att det ska ordnas i framtida uppdateringar.
Något annat som spelare har blivit besvikna på är det så kallade A-Life-systemet, som i de tidigare spelen har simulerat olika NPC:ers äventyr i Zonen även när de inte har varit i närheten av spelaren. I Stalker 2 verkar systemet inte alls fungera så i dagsläget, utan spawner istället fiender och händelser i en bubbla runt spelaren – ibland så pass nära att man ser dem dyka upp ur tomma intet.
GSC har sagt att systemet inte fungerar som tänkt i dagsläget och att de jobbar på att fixa det.