Dune: Awakening försenades tidigare i år med några veckor och siktar nu på att slå upp portarna till öknen den 10 juni. Eftersom det lutar åt MMO-hållet finns det givetvis farhågor om att servrarna kommer att gå på knäna vid släppet och göra det mer eller mindre omöjligt att lira, men Funcom försäkrar att så inte kommer att bli fallet.

I ett inlägg på Steam förklarar de att det kommer att finnas tusentals servrar (en "värld" består av flera servrar), och att de kan dra igång fler i takt med att de blir fulla. De har även upprättat system för att se till att för många spelare inte kan registrera sig på samma server. Med det sagt kommer det att finnas ett kösystem som skickar in en i spelet så fort det finns en plats ledig.

Ska man lira med polare får man se till att bestämma vilken "värld" man ska spela i, eftersom det inledningsvis inte kommer gå att flytta karaktärer mellan världar. Ett storskaligt betatest drar igång i dag, som man kan be om åtkomst till via Steam-sidan. De håller även i en livestream i morgon där betanycklar ska delas ut.