#Insomniac Games, skaparna av Resistance- och Ratchet & Clank-serierna, har hittills haft som målsättning att alltid köra sina spel i 60 fps men #Ratchet & Clank: A Crack in Time kan bli den sista titeln där det prioriteras över snyggare grafik. Mike Acton, som kodar studions grafikmotorer, har efter en gedigen undersökning kommit fram till att det varken påverkar försäljning eller mottagande och att bara en liten grupp ens bryr sig så pass hög skärmuppdatering, så länge den är jämn och inte går under en intervall på 30.

Det krävs såklart väldigt mycket jobb att optimera ett spel så att det flyter så pass bra och grafiken måste anpassas därefter. I sin blog skriver Acton att det kanske inte är värt det längre.

Vad betyder allt det här?

Det betyder att skärmuppdateringsfrekvensen fortfarande är viktig för oss på Insomniac men vi sätter det inte på samma peidistal som tidigare. Och att Ratchet & Clank: A Crack in Time förmodligen är vårt sista spel som kör i 60 fps.

Jupp, att den är konstant och inte rör på sig är viktigare än att den är väldigt hög. Jag tycker 30 är helt ok (20 skulle också vara helt ok för mig), om den bara var konstant och inte rörde på sig upp eller ner. Heh, i mitten av 90-talet innan 3D-korte... 09/11 Anledningen till att jag INTE köpte Killzone 2, var att fps:en i demot var för dålig. Hade spelet flytit bättre, hade jag definitivt köpt det. Det var framför allt när man vände sig om/tittade runt i spelet, som den dåliga fps:en märktes som mest. 03/11 Om du med "spelas" menar filmens faktiska framerate så går det alldeles utmärkt och är inte konstigt alls. Om du menar under vilka förutsättningar demot spelades in så är det en helt annan sak och värdet 125 har haft en speciell betydelse för fysiken... 02/11 Du kan ju se vad som sker om de gör en Quake 3-film som inte spelas i 125FPS, ganska konstigt det skulle bli... 01/11 *springer med* 01/11 tycker nästan att trenden har blivit att gör grafiken enklare och fulare hela tiden :P Typ world of warcraft och alla wii spel är ett prakt exempel på det :P och OF 2 dragon rising också som knappt har några normal maps ens..och en cobra attack helikopt... 01/11 *suck* 01/11 30fps + = fullt spelbart. 24 fps + fungerar. 0-10 fps fungerar på visa spel ^^ 31/10 http://i38.tinypic.com/k2k6sj.gif 31/10 Filmer har alltid en massa blur vid alla rörelser, hade det inte funnits där så hade även filmer upplevts ryckiga. Det är inte samma sak, hade väl varit samma sak om spel vart helt förstörda av motion blur. 31/10
Skicka en rättelse