Med kommande #Black Ops ser #Treyarch ut att ta sig an #Call of Duty-licensen med en god dos självförtroende. Under de senaste månaderna har utvecklarna visat upp ett snabbt och actionfyllt krigsspel som av allt att döma står i paritet till systerstudion #Infinity Wards mäktiga #Modern Warfare 2. Idag har det blivit dags att visa upp den enskilt viktigaste komponenten i spelet: multiplayer.

Och visst har Treyarch en del intressanta idéer. Liksom föregångaren nyttjar nästa del i serien ett belöningssystem för att låsa upp vapen och utrustning. Nytt för serien är dock förekomsten av ingame-valutan CoD-poäng. Dessa tjänas in genom att vinna matcher, nedgöra fiender och säkra flaggor. Ett nytt spelläge nyttjar detta flitigt: så kallade wager-matcher, en sorts enarmad bandit-spel på fyra typer av kartor där alla spelare ställs mot varandra. Samtliga har varsin twist:

  • One in the Chamber - alla spelare spawnar med pistol, en kula och tre liv. Om du lyckas döda någon får du dennes kula, om du istället missar får du försvara dig med kniv.

  • Sticks and Stones - här får du endast handskas med tomahawk, armborst och kniv. Om du kastar din yxa och träffar en spelare så dör den omedelbart och förlorar alla CoD-poäng som han eller hon satsat vid spelomgångens start.

  • Gun Game - som namnet antyder rör det sig om klassiskt gun game. Du börjar med pistol på level 1 och förtjänar ett nytt vapen för varje spelare du nedgör. Om en motspelare sätter kniven i dig får du börja om från början.

  • Sharp Shooter - samtliga spelare börjar med samma vapen. Vapenbyten sker med jämna mellanrum då alla deltagare tilldelas ett nytt dito. Återigen får alla spelare samma utrustning.

Gemensamt för alla fyra är att de tre bästa spelarna belönas med nya poäng medan resterande förlorar sina insatser. På så sätt hoppas utvecklarna göra spänningsmomentet i spelet djupare än tidigare. Vid sidan av det här har Treyarch även visat upp ett träningsläge med datorstyrda AI-motståndare. #Call of Duty: Black Ops når butiker 9 november och släpps till formaten PC, Xbox 360 och PS3. Wii- och DS-versioner utvecklas vid sidan av huvudprojektet.

Skicka en rättelse