I dagarna hade filmen Spiderwick Chronicles premiär på bio och eftersom lotten föll på Stormfront Studios att göra spelet blir det utvecklarnas femte filmlicenstitel. Det handlar om en gammal villa, pet-flaskor och en massa illvilliga monster – allt hopkokat med hög mysfaktor.

Någonting är inte riktigt som det ska hemma hos familjen Grace. Men det är klart, föräldrarna har precis separerat och mamman har flyttat med barnen till ett väldigt konstigt hus, så lite trubbel är väl att räkna med. Syskonen är i alla fall ett driftigt gäng så någon ordning borde det kunna bli. Sen kanske det inte överraskar särskilt mycket att huset som det sker konstiga saker i är över hundra år, har stått övergivet väldigt länge och dessutom har ett hemligt rum. Det rummet tillhörde en gång familjens förfader Arthur Spiderwick som i sin grav håller på en hemlighet som snart ska uppdagas för familjen Grace.

Barnboksaction

- i klassisk förpackning

Syskonskaran består av tvillingarna Jared och Simon och systern Mallory. Spelet bygger ju förresten på en barnbok så det vore rätt oväntat om syskonen inte var lika nyfikna, äventyrliga och sugna på att lösa mysterier som andra "barnbokssyskon". När Jared till slut hittar det gömda rummet så finner han Arthur Spiderwicks gamla fälthandbok. En ny helt ny värld öppnas nu för syskonen. En värld fylld av små farliga väsen och monster som också är ute efter handboken.

Förutom att du har möjlighet att spela som samtliga tre syskon kommer du få axla rollen som familjens egen husvätte, som för övrigt verkar ha en allvarlig personlighetsklyvning. Alla fyra karaktärer har egna uppdrag att utföra och fyller vissa funktioner. Alla har också smått personliga vapen som till exempel en pistol gjord av en pet-flaska och en cykelpump. Lite smågulliga, men rätt tråkiga och enformiga. Under striderna har du också chansen att använda tre förmågor som du samlar in genom att fånga de älvor som omger huset. Olika älvor har olika egenskaper och fyller olika funktioner. Det kan handla om att du får mer kraft i striderna eller att ditt liv fylls på.

Simpelt

- Ändå inte fy skam

Allt som allt spenderar du ungefär hälften av tiden genom att samla älvor och slå ihjäl monster. Resten av tiden går åt till ganska simpel problemlösning eller uppdrag såsom "leta reda på basebollträet och ge det till Simon". På så sätt lunkar berättelsen på i ett rätt behagligt, men ganska förutsägbart tempo men särskilt knepigt blir det aldrig. Detta spel riktar sig mest till barn kring tio år och det märks också väl i problemlösningen.

Om du har barn i den åldern, själv är så gammal eller helt enkelt gillar lite enklare men ändå trivsamma spel så rekommenderar jag denna titel. Stämningen är rätt trevlig, eller rentav mysig, och fungerar som ett skönt avbrott från stressiga shooters eller frustrerande sportspel. Ett skönt och okej spel helt enkelt.