Spelvärldens mest kände kart-förare är tillbaka. Vi har testat hans senaste, Mario Kart Wii.

Jag har alltid tyckt att det är något speciellt med Mario Kart. Enkelheten går hand i hand med den barnsliga charmen som kännetecknar nästan alla Mario-spel. Men Mario Kart-spelen har aldrig luktat bensin. De har aldrig dragits med vägdamm, brutna ben och obehagliga ljud, allt det där du upplever när du själv kör gokart. Mario Kart-spelen har för mig alltid varit något annat, som en motorsportens utopi, gestaltad av bilavgaser som fjärilar och snälla moln som fiskar upp dig om du hamnar i diket. Hur kunde det slå fel?

Något generat måste jag erkänna att jag njöt av Mario Kart 64 som en drog. N64-kontrollen var min kanyl och kart-fordonen min narkotikatripp. Det var länge sedan jag spelade det sist, för nu är jag ren sedan många år tillbaka, men jag minns vissa delar som om det vore igår. Varje powerslide var en kick och varje vunnet race var en tillfredsställelse. När jag fick veta att Mario Kart Wii var på ingång till redaktionen började det klia i fingrarna.

Bland motorljud och tanklock

- Brett fordonsval välkommet men vad betyder vikten?

De tre viktklasserna 50, 100 och 150 kubik gör i Mario Kart Wii en pliktskyldig comeback. Vid sidan av de rutinerade kart-fordonen står nykomlingen motorcyklarna och puttrar, ivriga att komma iväg. Som spelare väljer du bland ungefär tjugotalet karaktärer och runt tio olika fordon, vars styrkor och svagheter tydligt är presenterade med diverse mätdata. Karaktärerna är indelade i tre viktklasser, men betydelsen mellan de olika viktklasserna lyckas inte spelet förmedla tillräckligt tydligt. Kör inte in i en tungviktare när du själv är tunnis, ungefär.

Variationen bland fordonen är välkommen, men i huvudsak handlar det om två varianter: de som accelererar hastigt men inte går så fort och de som går fort men inte accelererar så hastigt. Övriga fordonsparametrar är alltjämt kopplade till just acceleration och topphastighet och fastän olika fordon till exempel har olika välvillig inställning till offroad-körning hamnar parametern i skymundan. Acceleration och toppfart är det som gäller.

Motorcyklarna utgör ett välkommet tillskott till fordonsparken, de är lättare att hantera, men tål inte lika mycket ruffighet från de fyrhjuliga motståndarna. Genom att tippa handkontrollen uppåt gör du en wheelie, en manöver som låter dig köra fortare men som samtidigt tar ifrån dig en del av styrningen. Det är roligt och med lite övning blir det en nyttig egenskap för att hinna före de andra.

Drifting och drafting

- När snakeing blivit passé

Fans av de tidiga Mario Kart-spelen minns säkert driftingen, eller snakeing som fenomenet kom att kallas till Mario Kart 64. Genom att hoppa till i en kurva börjar fordonet sladda och därefter styr du sladdvinkeln med handkontrollen. I N64-versionen kunde du få en liten raketboost genom att upprepade gånger variera sladdvinkeln inåt och utåt och denna teknik kom mer eller mindre att definiera spelet. Kunde du inte drifta var du körd i de högre motorklasserna.

I Mario Kart Wii är driftingsystemet omgjort och det spelar längre ingen roll om du varierar sladdvinkeln. I stället är det vinkeln i sig och tiden du driftar som avgör hur stark fartökning du får. Resultatet blir en mer pålitlig drifting. För den som bara vill köra utan tanke på drifting finns även ett nytt automatiskt läge där driftmöjligheten är borttagen, men i stället svänger du snävare.

Drifting ger fartkickar

Nytt till denna Wii-upplaga av serien är också möjligheten att drafta, det vill säga att köra tätt bakom en motståndare för att utgöra mindre luftmotstånd. Hänger du kvar i ett par sekunder får du en fartkick som tar dig fram och förbi den snopne motståndaren.

Wii Wheel inget annat än plastskräp

- Ska du spela på riktigt gör du det bäst med wiimote och nunchuk

Till spelet medföljer en plastratt, Wii Wheel, i vilken du fäster en wiimote. Ratten utgör sen en av de fyra kontrollmöjligheterna, men utan att tveka vill jag avfärda plastratten som meningslöst plastskräp, kul bara i några ögonblick för den oinvigde. Den duktige spelaren använder i stället wiimote och nunchuk, men äger du en Classic Controller eller en Gamecube-kontroll går även de att spela med.

Kontrollernas knappar används på olika sätt beroende på vilken kontrollmetod du använder, men wiimotens rörelsekänslighet används till flera saker. Håller du den som en ratt används den förstås i huvudsak till att styra, men genom att vicka kontrollen uppåt eller neråt när du kör båge så gör du en wheelie. Det finns också ett tricksystem, där du i samma ögonblick som du lämnar ett hopp och far upp i luften hastigt kan rycka kontrollen åt ett visst håll. Resultatet om du har bra tajming blir att din karaktär gör ett trick, vilket belönas med en fartkick när du landar på marken igen.

Föregående Nästa
Men då får dom väl fixa matchmaking när man kör online eller en så enkel funktion som att man kan välja om man ska köra med handikapp eller ej. Som det är nu har man inget val. 22/04 jag tycker att spelet är helt ok dock inte alls lika doligt dom double dash var i början. Tycker fan nästan att det är snyggare, nya powerupsen är skittråkiga, tycker dock att det är bra att de har backat till den gamla varianten av att ha skalen runt... 21/04 Har ärligt talat inte stött på nåt lagg överhuvudtaget när jag kört online... inga buggare eller frysningar heller.. men tycker dock att man blir lite små irriterad på alla powerups som man blir bombad med ibland.. Men mario kart är mario kart, bäst all... 21/04 Det bästa vore om de la in allt som variablar. Ta bort/lägg till de powerups man vill ha = alla nöjda! Bra spel, dock aningen upprepande. Retrobanorna kunde som sagt piffats till alternativt slängt in ännu fler! 21/04 Skulle ge det en 3a. För mycket upprepning och dåligt att man får skitvapen när man ligger först. Sen är det för enkelt, så gott som alla gånger vann man. 21/04 Jag tror att för de allra flesta är 16 retrobaner bättre än 1-2 nya banor (det tar enormt mycket mer resurser att skapa banor från scratch) som alternativet hade varit. Jag är mario kart-älskare, men hade ändå inte spelat spelen till GBA, DS eller GCN,... 21/04 Lite tråkig läsning.. lät som att du letade fel, men alla får tycka som dom vill :P jag ger det endå 4/5 :> 21/04 Tycker nog att lite av kritiken är oförtjänt. alla tidigare mariokatspel har haft 16 banor, så också detta. Att du sen får med ytterligare 16 gamla borde ju ses som ren bonus (även om vissa snesbanor kunde piffats upp lite på den grafiska sidan). Och... 20/04 Om man skulle ta bort alla coola powerups skulle det fort bli ett tråkigt racing spel. Jag som gillar utmaningar har inget imot att straffas lite hårdare när man ligger etta. Det är oftast max ett blått skal per bana vad jag märkt och man förlorar inte... 20/04 Det går ju att ta bort blå skal i lokal multiplayer iaf. =) Det + att ta bort datormotståndarna när man kör 4st gör att det blir mycket roligare imo. 20/04
Skicka en rättelse