Är Penny Arcade i spelform något för den breda massan eller är det bara fansen som kan älska det? Den andra delen i deras äventyrsserie är här.

Mike ”Gabe” Krahulic och Jerry ”Tycho” Holkins är vanligtvis kritikerna i spelsammanhang, deras serie Penny Arcade har gjort dem till ikoner i branschen. Med äventyrspelet #penny-arcade-adventures-on-the-rain-slick-precipice-of-darkness-episode-1|"Penny Arcade Adventures: On the Rain-Slick Precipice of Darkness" tog de istället klivet ut i skottlinjen.

Efter varje strid får du erfarenhetspoäng, levlar och lootar

Den första delen i deras avsnittsbaserade spel - som vilar på lika delar humor, Mikes tecknarstil och deras kärlek till turbaserade strider - mottogs bra. Några tyckte att det gick trögt i bataljerna och att svårighetsgraden var något för tuff, men det var allt. I den nysläppta delen kan du därför justera utmaningsnivån efter eget tycke och även låsa upp ytterligare ett steg uppåt i skalan. Det bjuds också på fler härliga mellansekvenser och ett par nya stödkaraktärer för att variera handgemängen, däribland personliga favoriten Divx som attackerar fienden med en grön fontänkaskad av maginnehåll.

Älskar du serien lika mycket som jag är den andra delen en riktig tidstjuv, det är lätt att fastna ett par timmar. Problemen du ska lösa består ofta av flera trådar, vilka nystar in sig varandra så ”bara en pusselbit till innan läggdags”-tankar är ett direkt hot mot din sömn. Tycker du att webbserien är töntigare än Bingolotto är detta förmodligen inget för dig, densiteten på internskämten är minst lika hög som teckenhalten i de många dialogerna. Precis som det ska vara.