Firaxis har gjort det igen. Jag ler och det sprider sig en varm, kärleksfull, retrokänsla i kroppen när jag styr mina underståtar mot nya upptäckter och världskrig. Jodå, krig är kul - om det kommer i pixelform.

Civilization IV: Colonization är inte bara en remake på 1994 års #Colonization. Inte heller är det bara en fristående expansion till #Civilization IV. Det här spelet andas Sid Meier ända ut i sista pixeln.

Spelets utspelar sig under en 300-årsperiod mellan 1492 och 1792 och till skillnad från Civ IV har man enbart tillgång till de fyra största europeiska kolonialländerna, nämligen England, Spanien, Frankrike och Holland, och var och en har olika taktiska fördelar. Engelsmännen får en invandringsbonus, medan holländarna får fördelar inom byteshandeln. Fransmännen har fördelen att vara diplomatiska och kunna förhandla sig till lösningar och spanjorerna är mer destruktiva och extremt offensiva i sin kamp.

Nygammalt

Du börjar med att bygga upp en nation och deklarera dess självständighet. Efter det måste du besluta vilket styre din nation ska ha, det är avgörande för hur det går i fortsättningen. Monarki, till exempel, tillåter att du fortfarande kan bedriva byteshandeln med Europa. Och slutligen, när din nation är självständig, måste du stå emot de strider som kommer.

Colonization är rörigt och intimt. Det är ett spel för dig som gärna vältrar dig i ett turbaserat paradis. Denna version är inte lika omfattande som originalet, men det finns å andra sidan inte så många områden kvar att behandla när det kommer till stora världskonflikter som äger rum under en längre tidsera. Det handlar om att vinna militära och ekonomiska fördelar genom byteshandel, diplomati och strategi. Du kan till exempel idka byteshandel med urinvånarna genom att du samlar in resurser och träna hantverkare till att förvändla råvarorna till fullgoda produkter.

Guvenören kan ha två förare

Visst finns det skillnader i denna remake jämfört med föregångaren. Du väljer till exempel guvernör, inte världshärförare, och numera kan inte två spelare rekrytera samma guvernör. Dessutom deltar guvernörerna bara om ditt område har uppnått en viss nivå av välstånd i olika kategorier.

Även byteshandel och ekonomiska faktorer har gjorts om en del, men jag tänker inte gå in på skillnaderna på djupet, helt enkelt eftersom det inte spelar någon roll om du har spelat 1994 års version eller inte. Vill du ha ett genuint #Civilization som känns hämtat från Sid Meiers original - this is it!

I grund och botten är det nämligen ett gammalt hederligt Civilization i ny förpackning. Grafiken har förstås förändrats till det bättre. Miljöerna är naturtrogna, även om de ibland tenderar att gå in i varandra lite för mycket, och ljudet är personligt och tydligt.

Summering

Är det spelbart? Tja, om du aldrig testat ett spel i Civ-serien förut så misstänker jag att det kan ta ett tag att sätta sig in i det komplexa användargränssnittet. Alla listor och knappar kan göra det mest härdade Civ-fantast förvirrad, men är du orädd och tycker om komplexa strategier är detta helt klart ett spel för dig.

Är du nyfiken och tålmodig kommer du alltså gilla Civilization IV: Colonization. Det är välbalanserat och ger många timmars speltid. Dessutom låter det bra, är snyggt och omfattande. Det låter bra, är snyggt och omfattande. Ett självklart val i strategens hylla. Men det är klart, letar du efter supercoola innovationer ska du nog fundera på något annat.