Eiffeltornet sprängs på omslaget. Det är en rätt kaxig utgångspunkt, för kände du inte till det redan så ska jag berätta för dig att Ubisoft är ett franskt företag. Och Endwar är ett kaxigt spel. Inte nog med att det gestaltar ett vågat tredje världskrig, det ber dig ta din handkontroll och dra åt pipsvängen.

I EndWar snackar vi inte om någon buttonmashing eller clickbashing. Här är din röst ditt verktyg, med ett headset på huvudet talar du direkt med dina trupper.

- Vilken jävla klyscha, ska det vara nödvändigt?, tänker du kanske.

Nej. Men det funkar faktiskt bra. EndWar är spelet som vågar utmana det konventionella strategitänkandet på konsol. Och visst har väl röststyrning prövats tidigare, men vanligtvis som en gimmick. Inte som en del av ett bärande fundament.

Nedskalad treenighet

- Segerns nyckel ligger i enkelheten

Tom Clancy's EndWar är ett strategilir gjort efter parollen less is more. Spelets fordonsenheter är nedkokade till en enkel triangelprincip: helikoptrar käkar tanks, tanks käkar transporter, transporter käkar helikoptrar. Som sten, sax och påse, fast med blykulor.

Tack vare den här förenklingen blir spelkonceptet klart greppbart. Du styr som mest tolv enheter på spelplanen och utöver de fundamentala trupptyperna ovan finns även artilleri och fotsoldater, samt ett par till. Att styra dina trupper är enkelt när du väl fått öva och det kan låta ungefär så här:

- Unit one move to Alpha.

- Unit five plus unit eight attack hostile four.

- Unit two plus unit five create group.

- Task group one secure Lima.

- Calling all gunships retreat.

Det lät väl inte så svårt? Nej, för nedkokat var namnet. För att tala håller du in handkontrollens högra triggerknapp varpå ljudvolymen i spelet sänks. Allt eftersom du säger nyckelorden så öppnas en meny på skärmen för att indikera för dig vilka valmöjligheter som finns. Du kan om halsen strejkar även när som helst med pilknapparna ta över navigerandet i kommandomenyn.

Min erfarenhet efter testandet är att det här fungerar bra i ungefär 90% av fallen. Då och då blir det fel och är du ingen hejare på engelska så lär felprocenten öka. Att skicka sina fotsoldater rätt in i ett stridsvagnsnäste på grund av att spelet hör fel är förstås inte kul för varken dem eller dig, men som tur är resulterar felavläsningarna oftast i att kommandot inte förstås alls, vilket även en röst i ditt öra (du har ett headset på dig, remember?) poängterar.