FZ:s Mattias Frost tycker att rampljuset för 2D-plattformare har hittat en ny stjärna.

Moon Studios är en annorlunda utvecklare. De har jobbat på Ori and the Blind Forest i fyra år, men ändå träffades människorna bakom spelet för första gången under förra årets E3-mässa. De är nämligen utspridda över hela världen, bland annat i Australien, Österrike och Israel. Ett intressant upplägg som visat sig mynna ut i ett minst lika intressant spel.

Den en gång så frodiga skogen är döende, och den tappre lilla skogsanden Ori tvingas ut på en farlig resa bland mörk magi och korrumperade bestar som vill sätta tänderna i honom. Han måste hitta artefakter för att återställa balansen och rädda tillvaron, och han gör det i en metroidvania-plattformare med lättare inslag av rollspel.

Vackert och dödligt på samma gång

Till en början är det mest klassiskt plattformshoppande som gäller. Men i takt med att mörk skog övergår till fuktiga grottor, soldränkta träskmarker och bitande kalla vinterlandskap samlar Ori olika förmågor från andra andar. Han lär sig bland annat att klättra längs väggar, glidflyga och använda fiender och projektiler för att skjuta iväg sig själv som en pil genom luften.

Picknick i skogen – innan allt går åt skogen

Där många andra plattformsspel fastnar i gimmick-träsket med möjligheter som varken gör till eller från är Oris förmågor både nödvändiga för att ta sig vidare och väldigt roliga att använda. De har designats med stor omsorg och eftertanke – något som även går att säga om resten av äventyret. Ta bara en sådan sak som att sparfunktionen infogats som en del i spelmekaniken, där man använder den energi Ori samlar för att själv skapa trygga sparpunkter nästan vart som helst. Ett smart system som låter spelaren själv avgöra hur djärv eller feg stil Ori ska anamma.

Efter ett tag skruvas svårighetsgraden upp, och tack vare att kontrollen är så tajt och följsam blir nederlagen inte särskilt svidande. Istället blir jag taggad att fortsätta, besegra utmaningen och ta mig vidare genom en värld så vacker att till och med läckerbitarna Rayman Legends och Child of Light tvingas kapitulera. Rampljuset för 2D-plattformare har hittat en ny stjärna – både estetiskt och mekaniskt.

Ori utforskar många läckra miljöer under sin resa

Jag skulle kunna dra upp smågrejer som att ett par trial and error-hinderbanor spelar rysk roulette med mitt tålamod ibland, och att jag i vissa stunder har lite svårt att urskilja vad i miljöerna som är ögongodis och vad som faktiskt påverkar gameplay. Men i sammanhanget är det lyxproblem, framförda av någon ensam sate som sjunger falskt längst bak i hyllningskören.

Och han blir totalt överröstad av alla de som mässar om den gripande handlingen, bedårande vackra grafiken, fantastiska musiken, smarta plattformsdesignen och balanserade utmaningen. För Ori and the Blind Forest är nästan allt ett plattformsspel ska vara.

Nu har jag spelat igenom det och först var jag totalt trollbunden av hur fint och vackert det är. Sen blev jag lite irriterad, med betoning på "lite", kan väl säga att jag gärna hade gått bärsärkagång på närmsta ICA vid några tillfällen, men hur som hel... 21/03 Gillar verkligen stämningen med musiken och grafiken samtidigt som man känner igen sig från vissa spel sen barndomen, väldigt mysigt spel! 15/03 Det såg inte så kul ut att fastna i vattnet sådär. Själv så tog jag mig just igenom spelet (förvisso på Xbox) och var väldigt nöjd med att jag inte stött på en enda bugg varken grafiskt eller mekaniskt, allting fungerade klockrent. Håller i övrigt med... 15/03 Som du ser kan jag inte hoppa upp ur vattnet vilket gör det lite svårt att ta sig vidare, en bugg så klart och efter att ha sökt lite så verkar det vara fler buggar där man kan fastna på olika ställen. Lite synd då spelet var väldigt trevligt. 14/03 Vet inte riktigt vad du fastnat med? Jag klarade spelet idag... Fastnade inte en enda gång. 14/03 Skulle vilja varna lite jag har precis kommit till en del där man ska simma och jag kan inte hoppa upp ur vattnet och komma vidare. http://a.pomf.se/zssali.webm 14/03 När blir detta spelet svårt? Är nu 1,5 timme in och har inte stött på något som alls varit utmanade än, Vist har man dött ett par ggr, det hör till sådana här spel. Men finns väldigt mycket som gör att detta spel lämpar sig till nyare spelare också, då... 14/03 Kan ju säga en extra gång att DETTA ÄR INTE för folk som förväntar sig ett Maria spel där det är svårt till slutet. Dett apel är ganska svårt från och med en 20 min spelande in. och fram. Jag trodde jag och min sambo skulle kunna spela detta tillsammans... 14/03 Jag & tjejen spelar på PC, kopplad till TV:n med trådlös HDMI & dual-shock handkontroll kopia från Logitech. Fungerar toksmidigt. När jag kör själv blir det framför PC:n dock, ASUS Swift och G-sync spöar vilken TV som helst alla dagar i veckan. Handkont... 13/03 Nvidia Shield/Tablet hade funkat. Är sugen på att skaffa sådan, dels för att jag behöver en ny platta och för att det ska vara en riktigt bra android. Sen att den e gejming anpassad e ju bara ett plus 13/03
Skicka en rättelse