Nej, de har fortfarande inte enats om vem det är som har den hårdaste järnnäven av järn och vem som förtjänar epitetet ”kungen av järnnävar”. Det är alltså dags för ännu en turnering. Dags för ännu ett Tekken.

Man brukar tillskriva Tekken epitetet ”folkets fightingserie”. Anledningen till att spelserien än idag får så mycket kärlek från såväl casual-spelare som hardcore-fans är den geniala spelmekaniken. Istället för att göra som så många andra fightingspel och mappa lätta och hårda attacker till knapparna på kontrollen använder man i Tekken bara fyra knappar, en för varje lem. Vilket i sin tur gör att det är så mycket lättare att lära sig den där spännande kombon som polaren visade upp eller som AI:n just sänkte dig med.

Tekken 6 levererar alltså samma härliga knogmacka som, tja, de tidigare fem installationerna redan låtit oss mumsa på. I ärlighetens namn är det inte mycket nytt som #Namco kommer med. De sex nya karaktärerna imponerar inte – förutom då den rundlagde men absurt akrobatiske Bob och en annan homme fatale (som vi får tillfälle att återkomma till senare).

Pengar tillhandahålls i de flesta spellägena och kan användas till att köpa nya kläder och frisyrer.

Det lagom påklistrade raseri-läget som aktiveras när livmätaren närmar sig slutet och som dubblar ens karaktärs attackstyrka riskerar att distansera många hardcore-spelare från spelet. Vari ligger rättvisan att den som är bra på något ska straffas för det? Ett initiativ som månne grundar sig i någon sorts snedvriden socialistisk värdering. Alla ska med, som bekant.

Studsa inte upp dig

På ett ganska poetiskt sätt balanserar dock spelet upp denna skenbara rättvisa med att introducera ett annat tilltag som många säkert skulle kalla orättvist, men som i själva verket är ett lysande tillskott. Jag pratar om möjligheten att studsa motståndaren. Man kan alltså avsluta en fläskig kombo med att dunka ner den olycklige i marken för att när denne studsar upp rigga en ny kombo. Det här kräver ju lite av spelaren men resultatet är löjligt tillfredställande och kniper så gott som alltid en tredjedel av motståndarens livmätare. Enda nackdelen är att många verkar utnyttja det här i det sega, laggiga onlineläget. Där kan hela matcher gå åt skogen på grund av Namcos oförmåga att producera vettig nätkod.

Det mest uppseendeväckande nya som Tekken 6 stoltserar med är dess enspelarkampanj, en vämjelig best som bäst beskrivs som en ohelig fusion mellan Tekken och #Final Fight: Streetwise (kanske den sämsta 3D-brawlern någonsin). Myriader av generiska fiender, märkliga powerups och en schizofren kontroll utmärker den här farsen. Den hade kanske kunnat funka i 2D men som det är nu slåss två separata 3D-kontroller om ens uppmärksamhet: en för att avancera, en för att slåss. Totalt vansinne.

Sverige representerar

Det finns två olika sorters berättargrepp som japanska utvecklare använder sig av när de bygger tv-spel. Antingen gör man ett Sonic The Hedgehog (den nutida versionen, alltså) och försöker på allvar konstruera en kärlekshistoria mellan en människa och en igelkott eller så gör man Tekken 6. Inget av alternativen är bra.

Lars Alexandersson: mannen, myten, hårfrisören.

Innan ni stormar in här med högafflarna och påpekar det absurda i att kritisera storyn i ett fightingspel vill jag mana till lugn och poängtera en sak: ni har helt rätt. Ingen recension utanför Sveriges gränser har befogenheten att ens erkänna handlingens existens. Men här finns det faktiskt viss relevans. Den stavas Lars Alexandersson.

Lars kommer alltså från Sverige. Och medverkar i Tekken 6. Inte nog med det – han är central för handlingen. Så pass faktiskt att en särskild detalj kommer få ganska många att höja på ögonbrynen både en, två och några gånger. Jag har till exempel inte slutat än.

Karaktären är en medveten flört med just den svenska publiken men så är också Namco oerhört medvetna om att deras fighting-serie alltid haft sin största publik i Europa, mer än femtio procent av alla sålda Tekken-spel är nämligen PAL-märkta. I teorin är ju Lars faktiskt en ganska kul grej. Han är till och med helt okej i ringen också, långt ifrån en av de sämsta karaktärerna, men å andra sidan inte någon av de bättre heller.

Det här är inte några hämmade hanar. De skyggar inte för lite het homoerotik!

Vad som ställer till det är alla dessa oändliga mellansekvenser där Lars får tillfälle att utveckla, diskutera och analysera sitt favoritämne: ingenting. Han skulle kunna ursäktas med att han faktiskt dras med minnesförlust men faktum kvarstår – han är provocerande tråkig. Om det är så här japanerna ser oss svenskar så föredrar jag jänkarnas version alla gånger, även om det i princip innebär att Peter Stormare gläfser om hur mycket han gillar att spränga saker.

Gnällbältet levererar omdöme

Jag hoppas att den här recensionen framstår som extremt gnällig för det är precis så jag känner mig. Tekken 6 gör så många saker fel att Namco borde skämmas. Själva grunden, spelmekaniken och spelsystemet, är lika grym som vanligt och introducerandet av studsar är ett lika vansinnigt som vansinnigt roligt tillskott till formulan. Det är allt det där runt omkring som stör. För mig som redan tagit del av det roliga många gånger om i det förflutna blir det avgörande.

Det de flesta här på FZ inte förstår är att det intressanta med ett betyg är INTE om det överensstämmer med läsarens personliga åsikt, utan om det återspeglar innehållet i recensionen. Så länge som betyget kan motiveras av det som står i recensionen (vi... 14/11 Cod = fisk. 10/11 Du kanske vill förklara just varför också? "*** suger" brukar inte övertyga folk särskilt mycket utan nån anledning till varför. =) 09/11 den här raden förstår jag inte riktigt. "Vari ligger rättvisan att den som är bra på något ska straffas för det?" den finns ju nästan i alla populära fighting spel sf4 har det och om jag inte minns fel så har mvc2 också det, å dom 2 e ju dom mest populä... 09/11 Nej nej nej ni har fått alltingom bakfoten gubbar, så här skall det vara. "TEKKEN är en teatertradition med anor från mitten av 1800-talet.TEKKEN är en underhållningsform som består av en blandning av musik, dans, sketch och monolog. Till kupletterna... 09/11 Spelet är riktigt bra. Alla Tekken-fans kommer bli nöjda. Onlinedelen förstör och lämnar mkt att önska. Detta är dock tveklöst det bästa fightingspelet ute på PS3an. Soul Calibur 4 är lika snyggt dock. Folk som växte upp med Tekken kommer tycka om det... 09/11 Problemet är dock att det går från spelsiderecension till en personlig recension beroende på vad man själv gillar och ogillar, vilket i allmänhet ses som lite mindre professionellt. Att i artikeln ta saker på en nästan personlig nivå och göra en politis... 07/11 Meh..... Det är väl inte meningen att du skall recensera spelet bara utifrån vad du tycker:down:. Du skall ju recensera spelet utifrån kvaliteten på det:up:. Så att säga att ragefunktionen är dålig är ju lite att ta i. Den är ju anpassad för att man ska... 07/11 Jag tycker det var väldigt kul med F3Ds post :S jag bara funderar på hur han tänkte egentligen. Visst kommentera gärna osv men herregud, trodde du verkligen att folk skulle börja hålla med dig för att du ratar författaren? Att ingen lärt sig att detta... 07/11 Det som stör mig mest är att man inte kan stänga av Autosave-funktionen och att laddningstiderna mellan matcher är i det längsta laget. Jag tror starkt att det beror på att Namco var tvungna att programmera spelet för Multiplattform (jävla microsoft)... 07/11