Ständiga tjuvnyp, farliga närmanden och allmänt kaos. Samarbetsläget i New Super Mario Bros Wii bjuder upp till en sällsam dans.

Tvåtusentalet har gått hårt åt de gamla plattformshjältarna. Crash Bandicoot är bortglömd. Kirby satsar på best of-samlingar. De som inte fäller tårar över Sonics öde hånskrattar åt honom.

Men Mario håller. Trots massiv överexponering i sport-, kart- och sällskapsspel levererar han alltid när Shigeru Miyamoto kallar. Det är givetvis en tung börd att bära mol allena. Men inte längre. New Super Mario Bros Wii introducerar för första gången någonsin co-op till Super Mario Bros-serien.

New Super Mario Bros Wii kränger och svänger åt alla möjliga håll och kanter.

Vilket känns lite märkligt. Samarbetslägen har ju ändå varit den hetaste trenden i spelvärlden sedan #Gears of War började bröla och ha sig. Det är alltså ett ovanligt förutsägbart steg för Miyamoto som vanligtvis spottar ur sig innovationer till höger och vänster - se bara på spel som Pikmin eller #Wii Sports. Fast det är klart, det är ju också ett sätt att överraska - genom att inte överraska.

Coola klädval

New Super Mario Bros Wii är, som namnet antyder, dessutom påfallande likt DS-spelet med det snarlika namnet. Grafik, ljud och upplägg har i stort sett inte ändrats alls, bara finslipats en aning. Den största förändringen är att DS-versionens mega-svamp (som lät Mario växa sig lika stor som skärmen) och den märkliga skalkostymen kasserats. Istället bjuds vi nu på en spejsad helikoptermössa samt en skum pingvindräkt. Den förstnämnda låter Mario tornadoflyga upp mot himlen för att sedan långsamt sväva ner. Sistnämnda kostym påminner mycket om groddräkten från #Super Mario Bros 3 i det att Mario blir en fena på simning men är faktiskt mycket mer användbar - och coolare. På bar mark kan man nämligen glida fram på mage och knocka såväl fiender som objekt all världens väg. Man kan även skjuta isbollar med samma dräkt (det finns även en ismössa som fyller samma funktion).

Nytillskotten är tveklöst grymma. Spelets balans känns mycket mer avvägd, speciellt så eftersom man inte längre kan spara power ups och använda under banans gång. En sparad megasvamp kunde neutralisera en halv bana i DS-versionen (det var ju bara att plöja) men i New Super Mario Bros Wii tvingas man lita till sina egna förmågor om man spelar ensam. Ja, om man inte lyckas dö mer än åtta gånger på en och samma bana. Då kan man få hjälp av en datorkontrollerad Luigi med att klara banan. En trevlig gest, men inget för en härdad gamer, så klart.

I sällskap med andra får man dock ingen hjälp från spelet. Spontan tanke: det hade behövts.

Det naturliga urvalet

New Super Mario Bros Wii består, precis som alla andra Mario-spel, av precisa hopp och tålamodskrävande passager. Det är, precis som alla andra Mario-spel, byggt för en ensam spelares totala fokusering och hängivelse. Kaos är bara förnamnet när man adderar fler spelare. Det känns som att spela #Super Smash Bros Brawl, trots att det är meningen att alla ska hjälpa varandra här.

Den här båtens sökljus kan man kontrollera genom att luta på Wiimoten.

Själv bara skakar jag på huvudet när jag och mina vänner lirar. Och skrattar. Väldigt mycket. Vi dör hela tiden. Vilket är helt okej så länge man har liv kvar. Då dyker man snart upp igen, fångad i en liten bubbla som en av medspelarna måste spräcka. Om de nu känner för det. Vi puttas och trängs, hoppar på varandras huvuden för att nå de svåråtkomliga stjärnmynten först, plockar upp och hivar iväg varandra - ofta mot stup - och ibland gör vi faktiskt saker tillsammans också. Som att slamdunka marken i samklang, vilket dödar alla fiender på skärmen. Men det dröjer inte länge förrän någon råkar putta någon annan över en kant igen - tillsammans med ett hjärtligt skrockande och en billig ursäkt.

Föregående Nästa
Skicka en rättelse