Gamla Settlers-skaparna tar sikte mot nya landvinningar och koloniserar månen. Men framtiden påminner misstänkt mycket om det förflutna.

Resurshantering borde ju vara otroligt tråkigt. Att planera och balansera intag av råvaror gentemot produktion av färdiga produkter är byråkratgöra. Och uppenbarligen är det skitkul att vara byråkrat. Kanske är det lika roligt att vara Walter Peck som Peter Venkman i Ghostbusters, trots allt? Nja, förmodligen inte.

Det är mest i spelens värld till synes grådaskiga saker kan förvandlas till stor underhållning. Annars hade inte #Farming Simulator-spelen varit sådana succéer. Nu är dock inte #Anno 2205 något grådaskigt dussingöra, direkt. #Bluebytes strategispel målar upp en högteknologisk framtid med rymdresor och makalösa manicker, där klassisk resurshantering och balansering får samsas med strider i realtid.

Det spretar, och det är verkligen inte utan brister, men Anno 2205 lyckas ändå knyta ihop sina trådar till en underhållande helhet.

Hem ljuva hem – vem vill inte bo på månen?

Om du inte spelat något Anno-spel tidigare så kan det ta en liten stund att vänja sig vid upplägget. På ytan ser det mest ut som en stadsbyggarsimulator, men Anno 2205 kräver mer rigid planering och fokus på balans i första hand snarare än expansion. Utrymmet för att experimentera är något mindre. Spelmässigt är det mer #The Settlers än #Sim City, även om det rent visuellt påminner mer om det senare. Anno 2205 är apropå det ett hyfsat tjusigt spel, men också ganska krävande om man vill lira det med grafikreglagen på max.

Högteknologisk balansakt

Det största misstaget du kan göra när du startar upp ett nytt spel är att börja bygga av hjärtats lust. Att expandera kräver som sagt balans, och i början är det klokt att följa spelets instruktioner. Du har hela tiden delmål att uppnå, och dina möjligheter är i början väldigt begränsade. Med tiden låses allt fler byggnader upp, och till slut blir det ett himla jonglerande för att hålla ruljangsen igång utan att börja gå back.

Islandskapens viktigaste resurs är värme. Ingen vill bo i ett kylskåp

Till en början har du ett område att bygga i, men snart låser du även upp en arktisk lekplats för nya byggnader och råvaror, och så klart även månen. Den stora utmaningen är att expandera till de här nya områdena utan att helt köra balansen och ekonomin i botten.

Det gäller hela tiden att ha precis så många arbetare som behövs, precis så många fabriker som behövs och precis så mycket mat som behövs. Att bygga många fabriker utan att ha arbetarunderlag är ett bra sätt att skapa en ineffektiv koloni som snart går bankrutt. I regel är det bättre att bygga ut och effektivisera existerande byggnader så långt det är möjligt innan man bygger nya.

Föregående Nästa
Någon vettig ( och kanske ansvarig ) som kan förklara varför det är Dyrare då man köper det digitalt ? ( dessutom inte lite dyrare...) 09/11 Sandlådelägen borde vara standard i typ alla strategispel. I alla fall alla som handlar om att bygga. 03/11 Hm, man får hoppas att de kanske lägger till det i längden(expansion eller något, vem vet). Avstår nog från ett köp såvida jag inte hittar det för en billig peng någonstans. 03/11 Spelet är långt, men jag hade ju gärna sett ett klassiskt continuous mode. Det öppnar upp sig mer och mer under spelets gång, men det tar lite tid att komma dit, vilket är varför jag inte riktigt ser att det har samma omspelsvärde som tidigare spel i... 03/11 Om ni bara Ubisoft fixar problemen med att spela deras spel på steam också så vore det TOPPEN! 03/11 Hm, okej, så efter ha läst på lite så saknas det tydligen ett "Skirmish" läge (eller Continuous mode som det heter i Anno 2070)? Kan nog tänka mig att det förändrar lite saker och ting för min del då det var huvudsakligen vad jag tyckte om att spela.... 03/11 Multiplayer ger ju alltid omspelbarhet, men det saknas i den här utgåvan. Sen kanske man väntar sig lite mera ju äldre serien blir. 03/11 snälla ge mig ett anno/civila/totala med attack on titan tema, eller iaf en kampanj där man måste se till att överlevaxD Angående spelet så har det börja klia i strategi nerven igen så det här kanske är något att ha^^ 02/11 Jag är också lite konfunderad, har spelmekaniken ändrats sen 2070? Omspelbarheten i de gamla spelen var ungefär på samma nivå som cities skylines. 02/11 Anno 2070 är ett av dom bästa strategispelen som släppts. Jag sitter och väntar på att det ska bli midnatt så att jag kan spela 2205. 02/11
Skicka en rättelse