Precis som i gamla The Settlers handlar allt om att skapa ett effektivt flöde av råvaror och produkter. Du kommer också vara tvungen att upprätta handel mellan dina olika kolonier. Det går inte att producera smaskig juice varken på månen eller glaciären, så då får du skicka dit varorna från den kolonin som kan. Och tvärtom. På månen finns å andra sidan metaller som behövs för att producera avancerad teknik.

Det är ett bräckligt system som kräver finess i expanderandet. På gott och ont. Anno 2205 har till exempel knappast samma omspelsvärde som friare strategispel som Civilization eller #Cities: Skylines har.

Du kan också ta dig an större sidoprojekt, som den här dammen

Av och till får du också små och stora sidouppdrag. De små uppdragen är ofta meningslösa pixeljakter där du helt enkelt ska leta upp och klicka på något i miljön, eller frakta en last över kartan. Det är mest ett sätt att ge spelaren lite extra resurser om det kniper.

Stridsuppdragen, däremot, erbjuder lite mer kött på benen. Bataljerna utspelar sig på särskilda kartor, där du har tillgång till ett visst antal stridsskepp i olika valörer. Hur avancerad din flotta är beror på vilken nivå du nått, och hur framgångsrik du varit i tidigare sjöslag. Efter varje strid kan du uppgradera din flotta om du får ihop tillräckligt med erfarenhetspoäng.

Blöta strider

Alla som spelat ett RTS känner sig direkt hemma med hur det funkar. Du väljer dina enheter och klickar dit de ska åka eller vad de ska skjuta på. Varför ändra på en fungerande formula?

Istället för att bygga baser och nya enheter så kan du här plocka upp olika power-ups, vilket ger striderna en lite annorlunda, arkadliknande känsla. Dels plockar du upp bränsle som används för sköldar och att läka upp dina skepp, och dels kan du plocka upp engångsvapen av olika slag, som att kalla in AI-ubåtar som förstärkning, eller bomba ett område med missiler.

Med tiden blir din enkla koloni en studie i högteknologi

På så vis blir striderna närmast pusselliknande, där det gäller att ta en effektiv rutt genom kartan så att du hela tiden har tillräckligt med kraft för att ta dig an nästa motståndare. På ett sätt känns striderna väldigt frikopplade från resten av spelet, men de är rappa och underhållande nog för att de ska fungera trots allt.

Anno 2205 är ett kul strategispel med en lite egensinnig variant på en bekant formel. Det kan kännas lite väl snävt emellanåt, och det saknas det där lilla extra för att göra det till en klassiker i genren. Men för alla som uppskattar effektivitet och balans i livet finns här många timmars futuristiskt pysslande – på månen.