Agent 47 avslutar Hitman-serien med ära och heder i behåll.

Inför #sista kapitlet i Agent 47:s senaste mordeskapader passade jag på att spela om alla mordäventyren igen. Två saker blev väldigt tydliga – nya #Hitman håller ihop väl spelmekaniskt, men det fungerar inte alls som ett narrativ.

#IO Interactive försökte i förra kapitlet att bygga upp mot en stor uppgörelse i detta sista uppdrag, men någon sådan får vi inte alls. Och uppbyggnaden i sig faller på att narrativet under hela säsongens gång mest varit påklistrade, ganska ointressanta mellansekvenser som belöning efter varje avklarat uppdrag. De här mellansekvenserna har dessutom mest stampat vatten och inte utvecklat någon vettig intrig.

Intrigen må vara så där, men utsikten... utsikten!

Den som ändå hoppats på en explosiv final och svar på de frågor som ändå väcks under säsongens gång lär bli besvikna på det avslutande kapitlet. Det enda vi får är ännu en låtsasallvarlig filmsekvens där folk talar i vaga klyschor och där allting slutar med ett valhänt försök till cliffhanger. På så vis känns inte nya Hitman avslutat alls, och det sista uppdraget är mest ett i mängden.

Men det är ett bra uppdrag, och när jag spelar det i rask följd efter de andra blir det tydligt hur mycket utvecklarna har jobbat med bandesign och skapa spretiga, mordiska möjligheter för spelaren att nysta i.

Jag tar då mycket hellre ett Hitman med ett svagt, nästan icke-existerande narrativ men med stark spelmekanik över ett linjärt och tråkigt #Hitman: Absolution med fokus på berättande. Seriens höjdpunkt, #Blood Money, hade inte mycket till vettig övergripande story heller och det funkade utmärkt.

Den här snubben är inte frisk någonstans.

Riktigt till den nivån når ändå inte nya Hitman. Det är lite för ojämnt emellanåt, även om det inte känns lika tydligt när man spelar igenom uppdragen som en helhet snarare än enskilda kapitel som släpps med en månads mellanrum. Det är också lite för enkelt i några av uppdragen, och där är det avslutande Hokkaido medräknat.

Twisten den här gången är att du inte börjar med några föremål alls. Ingen ljuddämpad pistol, ingen pianotråd. Inte ens några mynt. Du ska mörda folk på en superexklusiv sjukanläggning där ditt ena offer ligger på operationsbordet, och ärligt talat saknade jag aldrig några verktyg. Det slog mig även att jag endast avfyrat ett vapen ett par gånger i hela spelet – och då bara för att jag misslyckats.

Hitman är alltså mer av ett äventyrsspel, och som sådant hade det nog mått bra av att utveckla sina pusselelement ytterligare. Hur du dödar mannen på operationsbordet hade till exempel kunnat kompliceras mer.

Han är en liten fluktare ändå, 47.

Hokkaido är dock ändå ett kul uppdrag och en spelmässigt värdig avslutning på ett Hitman-spel som tar ett kliv i rätt riktning igen efter det vilsna Absolution. Dessutom är detta avslutande uppdrag fenomenalt snyggt. Miljöerna får mig att stanna upp och bara stirra ut genom fönstren ibland, och den högteknologiska anstalten är en skön mix av lyx och klaustrofobi.

Hitman är ett bra spel, helt enkelt, även om det måhända inte lyckas skapa det perfekta mordet.

Fontot: Vi har testat PS4-versionen av Hitman: Episode 6.

Japp, men nog kunde de knyta ihop säcken bättre än så här? Inget av värde händer ju på hela säsongen. Dessutom är det inte riktigt en story som är värd att utveckla över två säsonger. Hade hellre sett att man valt ett nytt spår för en andra säsong i så... 08/11 Mycket negativa kommentarer här... Nåväl. Jag har varit ett hängivet Hitman-fan sen första spelet kom år 2000. Även jag tyckte Absolution var ett hån och en billig Splinter Cell-kopia. Men Hitman 2 samt Blood Money var helt fantastiska. Nya Hitman ÄR... 06/11 Men anledningen att det inte verkar vara nån grand final med förklaringar och dylikt är väll att detta ska vara slut på säsong 1?!? 02/11 Jag grundar min bedömning på vad jag ser och på vad jag förväntar mig av ett Hitman spel. Men för all del, jag kan ha helt missat att det här spelet har möjligheten att spela på andra svårighetsgrader, att ammo är lika begränsat som det var innan Absolu... 02/11 Så du grundar helt och hållet din bedömning på någon annans spelande?! 02/11 Aha tack! då vet man. 02/11 Man kan spara som man vill. Det autosparas också ibland. 02/11 Av det jag sett så kan man spara när man vill som i de äldre spelen, osäker på om det är samma system som i dem. Har inte sett att man kan välja svårighetsgrad (och det är detta som gör att jag och många andra påverkas av att spelet "förenklats") så jag... 02/11 Fråga: Är det savepoints som i förra spelet eller kan man nu som sig bör spara när man vill? Är det savepoints kan de glömma att jag skaffar spelet. 02/11 Mja, något besviken overall med spelet i sin helhet, men mysigt att det bjuds på snö trots allt!! :) 02/11
Skicka en rättelse