En ny gryning för Pokémon-serien.

Pokémon-serien har uppnått en nivå av popularitet som fortsätter att förvåna 20 år efter premiären. Tidigare i år fick gamla fans chans att spela om Gameboy-originalen i nedladdningsbar form och i somras lanserades sensationen #Pokémon Go. Spel som tillsammans har lyckats nå såväl gamla som helt nya fans. Allt verkar helt enkelt som bäddat för den sjunde generation av Pokémon, som också vågar ströva bort från ett beprövat koncept.

Jag menar inte att Pokémon-spelen inte förändrats alls med åren, men det har till största del handlat om att förfina spelmekaniken. Vissa val har lett till större strategiskt djup medan andra gjort upplevelsen mer lättillgänglig. Men upplägget har i grunden förblivit detsamma – slåss mot gymledare och samla åtta emblem, för att till sist slåss mot en sista kvartett av elittränare. Sex gånger senare är det en aning uttjatat.

En Pokémon Sun-exklusivitet.

I stället för gym handlar #Pokémon Sun (och syskonet #Pokémon Moon, som vi dock inte testat här) om att klara särskilda utmaningar på spelets fyra Hawaii-inspirerade öar. Vissa av dem såklart roligare än andra, men det var länge sedan jag blev överraskad av strukturen i ett traditionellt Pokémon-spel. Att försöka lista ut vad som kommer hända härnäst är långt svårare än i tidigare spel. Utmaningarna är dessutom bättre integrerade i handlingen eftersom det finns utrymme att komma dessa karaktärer mycket närmre.

Den nya regionen med de fyra öarna är tematiskt olik någon tidigare plats jag besökt och här finns en värme som också återspeglas i handlingen med fokus på familj och tradition. Att välja mellan gräs-, eld- eller vattenpokémon i början av spelet är såklart skåpmat, men jag har aldrig upplevt ett så starkt band till min första Pokémon som i det här spelet, mycket tack vare de charmiga animationerna.

Självklart finns det också en drös nya Pokémon att fånga och stor nyhet här är introduktionen av "z-moves". De har flashigare animationer än vanliga attacker och slår desto hårdare. Ofta räcker det med en enda attack för att slå ut motståndaren, men eftersom de bara kan användas en gång per strid upplever jag det ändå inte som obalanserat. De långa animationerna blir däremot en aning traggliga i längden, så jag låter ofta bli att använda z-moves om jag inte är i desperat behov av en boost.

Under äventyret stöter man på ledarmonster; så kallade "Totem-pokémons". Till upplägget påminner det om traditionella bosstrider, med ett monster som är mycket större och starkare än vanligt. De kan dessutom ropa på hjälp från andra vilda Pokémon vilket kan göra vissa strider oväntat svåra.

Faktum är att flera strider i Pokémon Sun och Moon är riktigt utmanande. Mer än vad jag kan minnas från tidigare spel. En bidragande faktor är just funktionen där även vanliga Pokémon börjar ropar på hjälp. Det gör inte bara striderna mer utdragna, det kan också irritera när man försöker fånga en vild Pokémon eftersom det inte ens går att kasta pokébollar förrän de är helt ensamma. Tyvärr tar bilduppdateringen också en rejäl törn med för många monster på skärmen samtidigt.

På Nintendo 3DS nedre skärm finns en praktiskt karta som hela tiden visar vart jag ska gå, men jag upplever att spelet gärna håller min hand även då det inte alls behövs, då det dödar lite av upptäckarglädjen. Samtidigt kunde jag medvetet undvika dessa triggers om jag inte kände för att starta ett nytt story-segment, vilket kunde vara rätt bra om jag först ville hitta alla nya monster i området. Något som underlättades av pokédexets smarta funktion som visar exakt vilken gräsplätt en särskild Pokémon finns att hitta.

Men en av de absolut bästa förändringarna är att HM-attackerna äntligen plockats bort. Det var tekniker som du var tvungen att lära dina Pokémon för att överhuvudtaget ta dig fram i spelet. Attacker som du kanske hellre använt till något annat. Lösningen stavas pokérides, en lista över Pokémon som du kan rida på, och senare även surfa på vattnet eller flyga med. De kan också användas för att låsa upp tidigare otillgängliga områden, vilket gör det värt att backtracka till bekant mark emellanåt.

Den sjunde generationen av Pokémon lyckas med bravur att blåsa nytt liv i den gamla serien, samtidigt som den också förvaltar det arv som tagit tjugo år att bygga upp. Spelet närmast spricker i sömmarna av innehåll och här finns mycket att älska, för såväl nybörjare som veteran.

Tack själv! Oftast kan det bli en jävla saftsoppa när man ska sitta och diskutera åsikter men just du vet jag sedan tidigare är åt det mer lugna hållet så jag gjorde mitt bästa. Näe mitt inlägg gjorde väl inte dig eller någon annan klokare om vad skilln... 29/11 Absolut, de flesta spel är till stor del repetiva. Och som du skriver så är det individuellt var tröskeln går för när ett repetivt spel fortfarande är kul till att det bara känns repetivt. Men i BF och CoD så är ju nya banor det nya, precis som det du... 29/11 Till att börja med så skulle man kunna säga att alla spel är repetitiva. Någonstans hittar man en "grind" i varje spel där man "gör samma sak" nästan hela tiden. Må det då vara att man kör sin bil, skjuter ner utomjordingar eller skottar snö. Det som... 29/11 Många klagar på CoD och BF, men Pokémon med samma repetiva spelande, "expansioner" och "nya spel" med exakt samma fast annorlunda kommer år efter år efter år. Eller vad är det som gör Pokémon bra och icke-repetivt medans CoD bara är "samma fast med anna... 29/11 Jag tror att det annars skulle bara kännas som Pokemon+ DLC ifall det inte blev mer story i dem, det är på något sätt som har gjort att serien har utvecklats. Men ärligt talat borde de göra ett Pokemon Colloseum vid det här laget, det känns mer lämpat... 28/11 Vad är det som gör Sun och Moon tråkiga och sämre än tidigare spel i serien? 28/11 Förstår inte varför Sun och Moon är så prisade, riktigt tråkigt spel enligt mig. Pokémon blir bara sämre och sämre. Allting är så töntigt i spelen nu för tiden. 28/11 Pokemon sun/moon är sämsta i serien. Löjligt långa cutscenes som avbryter en konstant, känns som att jag spelar on-rails för alla säger åt mig exakt var jag ska gå och den där jävla pokedexen håller aldrig käften. Skum delay mellan attacker/animationer,... 28/11 Mitt största problem är hur sinnessjukt mycket dialog och cutscenes de har i spelen. Det har bara ökat och ökat under de senaste åren, och nu orkar jag inte längre bry mig om storyn överhuvudtaget. Jag skaffade Pokémon Red via Nintendo eShop för ett tag... 28/11 Gillar spelet men helvete vad långsamt det var att komma igång jämfört med tidigare spel. Är det verkligen någon som har klagat på att man behöver bättre tutorial i ett Pokémon spel? Har hört en del kritik om spelen men just detta har inte varit något... 28/11