Med över 12 miljoner spelare som varje månad betalar drygt 100 kronor för att utforska Azeroth är World of Warcraft #Activision Blizzards feta kassako, och det enda spel som kan jämföras med det när det gäller antal gravt beroende spelare är förmodligen det smygonda #Farmville. Men i det här fallet försöker Blizzard inte bara skapa största möjliga beroende, de vill också ge spelarna ett bra spel. Och det har de lyckats med i över fem år nu, genom att skapa en värld som ser bra ut utan att vara alltför grafiskt krävande, och genom underbart roliga och underfundiga quests som ständigt refererar till nutidsfenomen.

När Blizzard sade ”flyga” så vad det inte det här jag tänkte på...

Tyvärr hörde de här roliga stunderna oftast till undantagen i ”gamla” WoW. För varje quest som refererade till en tv-serie eller drev med speldesign, eller bara var så rolig att man ville göra om den om och om igen, så fanns där tio stycken av typen ”samla femtio varglungor” eller ”döda tolv spindlar”. Inte så upphetsande, men enligt Blizzard ett nödvändigt ont för att fylla spelet med innehåll på den tid man hade på sig innan release. Och då var det ändå nästan ett mirakel att ”bruna lådan”, första versionen av spelet, faktiskt kom ut i tid. Men tänk om designteamet hade fått en ny chans. Tänk om de fick möjligheten att göra om hela spelet, att skapa det de ville ha från början. Tänk om...

Katalysator?

Entré för #Cataclysm! Jag är en extrem periodare när det gäller World of Warcraft. Jag försöker följa en story, in den mån en sådan finns, och se så mycket av världen som möjligt. Och när jag nått mitt mål är jag klar, och slutar spela i väntan på mer innehåll, nya områden att utforska och nya nivåer att uppnå. Därför har jag spelat ytterst sporadiskt tills jag fick expansionen i min hand för någon vecka sedan. Och därför var mina förväntningar minst sagt stora: en helt ny värld att utforska och fem nya, fräscha nivåer. Fast helt ny är inte världen i World of Warcraft, det här är det gamla Azeroth, uppsnyggat och tillrättalagt, så att du ska kunna flyga (flyga! Om du är level 60 och har 250 guld över) över den utan att se en massa skarvar och saknade texturer.

Istället för ”döda 10 grisar”: Fly ur fångenskap som en spelarbesatt dinosaurieunge. Mycket bättre.

Men det är att underdriva lite, för Blizzard har gjort ett gigantiskt arbete med grafiken och världskartan. Och det är ändå det minsta de gjort, de riktigt stora förändringarna är mer subtila än så och kräver några timmars (eller dagars, eller veckors) spelande innan de framträder klart. Jag hade en mänsklig Rogue som jag levlat lite halvhjärtat i väntan på den stora förändringen, och på nivå 23 kändes det naturligt att bege sig till det mörka men mysiga Duskwood för att försöka klättra på levelstegen än en gång. Det var här jag upptäckte att Blizzard inte skämtade när de snackade om att de med Cataclysm skapat det World of Warcraft de ville göra från början. Eller det spel du som spelare förtjänade att spela, om du så vill.