Att Insomniac Games första spel till Playstation 3 skulle bli något av ett föredöme för konsolen var knappast någon högoddsare, men däremot var det nog inte många som trodde att det skulle bli en förstapersonspangare som Resistance: Fall of Man. Det är ju trots att Ratchet & Clank-serien som gjort den amerikanska studion till en av de senaste årens mest framgångsrika. Såhär i efterhand är det dock svårt att invända mot det faktumet, Insomniac har nämligen utnyttjat erfarenheten från Resistance på ett beundransvärt sätt.
Har du spelat någon del tidigare kommer du inte ha några problem att finna dig tillrätta i Tools of Destruction och det inte bara tack vare att de båda huvudpersonerna Ratchet och Clank är tillbaka utan även för att upplägget är detsamma. Du som är ute efter att plattformsspel i stil med Super Mario kan alltså sluta hoppas redan nu för här ligger fokus som vanligt på action. Givetvis återfinns seriens adelsmärke - den vida arsenalen av annorlunda vapen - och frågan är om det här inte är den bästa samlingen hittills.
Vapen i alla möjliga former
- Discokulor och tornados är bara några exempel
Min personliga favorit är utan tvekan den finurliga prylen Groovitron. Det är en glittrande discokula som vid avfyrning ger dina motståndare en närmast oemotstånig lust att börja dansa som en ung John Travolta. Groovitron är dock bara toppen på isberget och även om du säkerligen inte kommer gilla alla tillhyggen kommer du säkerligen kunna hitta personliga favoriter bland tornadokastare, laserpiskor, Darth Vader-wannaberobotar och elektromagnetiska nät.
Att hitta dina egna favoriter är inte bara kul utan även en nödvändighet. De flesta vapnen går nämligen att förbättra, både genom att de får "erfarenhetspoäng" när de används och vid uppgraderingar du köper i välplacerade automater. Nu ska jag verkligen inte påstå att Tools of Destruction är ett svårt spel, men för de med mindre erfarenhet kan det underlätta att ha tillgång till vapen av högsta kvalitet. Det vore även en klar överdrift att jämföra det här uppgraderingssystemet med de som återfinns i rollspel, men trots sin enkelhet ger det ändå spelet en extra krydda och bättre livslängd.
Om action är det största kännetecknet för Ratchet & Clank-serien så följer humorn och handlingen tätt efter. Insomniac har alltid lagt ner mycket tid och kraft på att skapa en intressant berättelse och det har inte förändrats bara för att de tagit steget till Playstation 3. Som vanligt är det den kattlika figuren Ratchet som står i centrum och den här gången är det den självutnämnda kejsaren Percival Tachyon som är ute efter honom, till synes utan någon som helst annledning.
Humorn står i centrum
- Bra manus och charmiga karaktärer fixar det
Tyvärr kan jag inte gå in på varför den kortväxta varelsens föraktar Lombax-rasen utan att riskera spoilers, men tro mig då jag säger att hans korståg tvingar dig till ett fartfyllt äventyr som sträcker sig över en rad planeter och sätter dig på olika prov. För även om du till största delen färdas till fots som Ratchet finns det sekvenser som bryter mönstret. Bland annat får du titt som tätt träda in i rollen som den lilla men ack så trogna robotsidekicken Clank medan du vid andra tillfällen måste slå tillbaka rymdpirater medan du färdas i ditt rymdskepp.
Något jag saknar, eller åtminstone skulle vilja se mer av, är plattformshoppande. Visserligen finns det rälspassager där Ratchet åker framåt på en räls och du måste tajma med hopp, men spelet hade mått gott av en större dos klurigt hoppande. Totalt sett är det dock svårt att klaga på spelmekaniken. Nej det är inte nyskapande, även om det har finurliga sixaxis-implementeringar, men i ärlighetens namn klarar jag mig utan innovationer då saker är lika tight genomarbetade som här.
Har du sett skärmdumpar och trailers från Tools of Destruction har du troligen redan konstaterat att Insomniac har skapat ett vackert spel och faktum är att det imponerar än mer du sitter där med handkontrollen i högsta hugg. Självklart kan du hävda att det inte ser lika realistiskt ut som Crysis, men då har du missat poängen. Många tyckare har jämfört den färggranna stilen med Pixars animerade filmer och även om det inte når upp till den skyhöga nivån har de kommit närmare än någon annan - och det med bergsäker bilduppdateringsfrekvens.
Ljudbilden når inte upp till samma höjder och känns i ärlighetens namn en aning svag jämfört med den visuella biten. Sett ur ett mer objektivt perspektiv håller den dock en fullt godkänd nivå med röstskådespelarnas insats som den klart lysande stjärnan. Replikerna levereras på ett föredömligt sätt, speciellt för genren, och för en gångs skull gör de spelets redan charmiga karaktärer än mer övertygande och underhållande.
Seriens bästa?
- Kanske, men inte någon fullpoängare
Din första runda genom Tools of Destruction kommer med största sannolikhet ta dig runt tio timmar. Tyvärr tvingas jag konstatera att vi återigen har att göra med en enkelt spel som inte sätter dig på några allvarliga prov förrän på sista banan. Visserligen kan du välja att spela igenom kampanjen en gång till med höjd svårighetsgrad och med dina uppgraderade vapen intakta, men personligen hade jag gärna kunnat välja den redan från början.
Det är inget snack om saken, Tools of Destruction är ett väldigt bra spel. Faktum är att det är svårt att hitta någon konkurrent som är bättre och alla som äger en Playstation 3 bör uppleva det förr eller senare. Skönhetsfläckar finns dock och de hindrar spelet från att få full pott. Insomniac får alltså vänta ytterliggare en stund på sin första guldmedalj, men kanske kan den komma när den givna uppföljaren anländer.