Pandemic och Peter Stormare är tillbaka med mer massförstörelse. Mercenaries 2 är alltså på gång, FZ fick ett snack med spelets producent.

#Pandemic Studios tredjepersonsskjutare #Mercenaries: Playground of Destruction debuterade i början av 2005 till Xbox och Playstation 2, men trots utmärkta betyg och hängivna fans hamnade spelet utanför hypemaskinens strålkastarljus och gick många förbi. Uppföljaren #Mercenaries 2: World in Flames är snart här och har knappast lyckats bättre på hypefronten, men kanske kan faktumet att det den här gången inte bara släpps till konsoler (Xbox 360, PS3 och PS2) utan även till pc bättra på siffrorna.

Precis som i originalet lämnar du i Mercenaries 2 moralen hemma för att tjäna pengar som legosoldat i ett konfliktområde, nu i ett härjat Venezuela; och precis som i originalet är spelet av sandlådetyp, vilket innebär att du kan röra dig helt fritt i spelvärlden och ignorera uppdragen om du så vill. Producenten Scott Warner nämner Grand Theft Auto-serien som en klar influens rent gameplaymässigt, men en skillnad gentemot #Rockstars epos är grundprincipen att precis allt i spelvärlden ska gå att förstöra på ett eller annat sätt – varesig det är små träd och buskar eller broar och byggnader:

- Låt säga att du slåss mot en grupp VZ-soldater och du noterar att det finns en gångbro ovanför dem. Du kan förstöra gångbron, vilket dödar alla som har oturen att vara under den. Eventuella kvarvarande fiender kan då använda den förstörda gångbron som betäckning från vilken de kan skjuta mot din nuvarande position. Alla dynamiska objekt kan användas som skydd av AI:n.

Svek och hämnd

- Mer story den här gången?

Den obligatoriska förevändningen för att spränga denna stackars sydamerikanska nation i bitar är att knarkkungen Ramon Solano genom en militärkupp tagit kontroll över landet och dess olja, vilket inte helt oväntat resulterar i att ett gäng olika grupper involverar sig för att slåss om det svarta guldet – allt från hans egna hantlangare och rebeller till rastafaripirater, oljebolag och långväga gäster i form av Kinas armé och en fiktiv version av FN.

Första Mercenaries fick från vissa håll kritik för att vara för tomt på handling. Pandemic försöker råda bot på detta genom en gammal hederlig hämndhistoria – den här gången är det inte bara pengar som ska inkasseras; Solano har milt uttryckt gjort sig till persona non grata hos dig efter att i inledningen ha bedragit dig och försökt avsluta ditt liv. Upplagt för hämndlysten massförstörelse, således.

De tre spelbara karaktärerna från ettan återvänder: amerikanske macho-ex-soldaten Christopher Jacobs, asiatiska ex-agenten Jennifer Mui och svenske psykotiske ex-fjälljägaren Mattias Nilsson, återigen med Peter Stormare som röstskådis. Som en av dessa tre legosoldater ska du alltså utkräva hämnd och på vägen dra in pengar genom att ta uppdrag från de olika parterna i konflikten – eller bli din egen boss; en nyhet är att du kan skapa ditt eget PMC (Private Military Company).

- Det innebär att du etablerar en bas för verksamheten, lagrar en mängd olika vapen och fordon, och avtalar med rekryter i landet som utvidgar din verksamhet. PMC:n är i grund och botten ditt eget lilla företag som du utrustar hur du vill.

Frossa i utrustning

- Dessutom coop-läge

Tillgänglig utrustning som kan köpas eller stjälas innefattar ett 130-tal fordon (såväl sportbilar och motorcyklar som båtar, stridsvagnar och helikoptrar), olika former av airstrikes, en grappling hook i bästa CTF-anda, ja till och med taktiska kärnvapen. Vidare utlovas större spelvärld och utökade förstörelsemöjligheter – men hur är det med detaljnivån?

- Detaljnivån är kraftigt förbättrad, från kvaliteten på grafiken till föremålens densitet i spelvärlden. Förutom storleken på världen och mängden innehåll så kommer spelare definitivt märka att detaljnivån är häpnadsväckande.

En annan stor nyhet är multiplayer. Ettan var bara singleplayer, men nu är det möjligt för en kompis att hoppa in och ut under spelets gång i coop-läge. Dock bara en kompis, vilket Scott Warner gärna ser en ändring på i en eventuell uppföljare:

- I nuläget är vi begränsade till två spelare på grund av tekniska restriktioner men jag ser gärna minst en fördubbling av den siffran i framtiden.

Escobar och Schwarzenegger

- Våldsamma 80-talsinfluenser

Warner säger att förutom nödvändiga influenser från klassiska 80-talsactionrullar som Commando så var de tidigt stark influerade av boken Killing Pablo, som skildrar den ökände colombianske knarkkungen Pablo Escobars uppgång och fall; han låg till grund för ett tidigt utkast av huvudantagonisten Solano. Venezuela som plats för förödelsen var inget svårt val:

- Ärligt talat bestämde vi oss för Venezuela i ett väldigt tidigt skede. Rätt kombination av grundfantasi, geopolitisk relevans och en geografisk mångfald gjorde att det en var klar kandidat från första början.

Geografisk mångfald innebär i det här fallet att det fiktiva Venezuela kan vandaliseras på en mängd sätt. Ödelägga städer eller bränna upp regnskog – plånboken och moralen (hah) sätter gränsen.

Originalet utspelade sig i Nordkorea och bannlystes inte helt oväntat i Sydkorea på grund av den synnerligen ansträngda relationen länderna emellan. Inte heller uppföljaren har undgått kritik från officiellt håll – men Pandemic slickar gärna i sig rubrikerna som genererar fin gratisreklam. Hur är det då med responsen från riktiga legosoldater?

- Vi tog faktiskt in en riktig legosoldat från ett mycket välkänt PMC för att prata om hans erfarenheter och få ovärderlig feedback om en legosoldats livsstil. Som du kan tänka dig är händelserna i Mercenaries 2 aningen mer överdrivna än vad “operators” (som riktiga legosoldater vanligtvis kallar varandra) erfar på daglig basis, men den vinningslystna önskan att verka utanför konventionella regler och få bra betalt för det är definitivt en del av deras DNA!

Och framför allt: vad tycker Peter Stormare om spelet?

- Han älskar det! När han besöker studiorna här på Pandemic Los Angeles vandrar han ofta omkring bland utvecklarkuberna och ropar tillsammans med karaktärerna medan folk spelar.

Huruvida Mercenaries 2: World in Flames lever upp till de uppskruvade förväntningarna visar sig när spelet dyker upp på butikshyllorna 5 september.

Skicka en rättelse