De danska vikingarna hade inga wienerbröd så de fick roa sig på annat vis – som rövartåg till de brittiska öarna. Det är en intressant historisk epok som i spelsammanhang mest reduceras till ren fantasy. Expeditions: Viking handlar väl inte heller om exakt historisk korrekthet, men det är en hyfsat jordnära berättelse om en vikingahövding på äventyr i västerled.

Den danskbelägna studion Logic Artists nya rollspelsstrategi är ett väldigt ambitiöst spel för sin uppenbart blygsamma budget. Det är buggigt och oslipat, men också stort, underhållande och fullt med valmöjligheter för alla aspirerande vikingahövdingar.

Striderna handlar mycket om att låsa fast och flankera motståndarna.

Striderna är turordningsbaserade, och du kan antingen hålla dig till färdigskapade klasser eller skapa fritt genom att sätta poäng i diverse färdigheter. Om du vill ha en helare som också svingar enorma tvåhandsyxor så går det fint. Eller en supportenhet som kan höja moralen och kanske kasta en sten eller två i pannan på fienden med en behändig slunga. Utbudet av färdigheter är hyfsat stort, så även om vapentyperna är ganska få så går det att få ihop en bred trupp vikingar.

Allt handlar dock inte om strider, utan i allra högsta grad om rollspelande. Innan det ens bär av till de brittiska öarna så måste du ordna en massa saker i hemtrakterna, som att befästa din roll som hövding, skrapa ihop en besättning, och bygga ett fartyg, förstås. Du måste också göra diverse val som definierar vilken sorts människa, och ledare, du är. Detta påverkar inte bara din by, utan även hur dina följeslagare ser på dig, och hur respekterad du är av omliggande byar och riken.

Att tillfångata folk och göra dem till trälar ger vissa fördelar, men skapar också potentiella konflikter. Men detsamma gäller om du håller brandtal om frihet och hävdar att träldom är omoraliskt – en åsikt som ses som extrem och bisarr på den här tiden. Jag uppskattar att utvecklarna verkligen sett till att karaktärerna agerar efter sina övertygelser och sin världsuppfattning. Även vidskepelse och folktro spelar in, då vissa tror på övernaturliga väsen och andra inte. Även mötet med kristendomen innebär uppenbara problem.

Redan innan du reser iväg kan du förbereda dig inför vilken sorts viking du vill vara. Vill du skaffa makt genom diplomatiska förbindelser, rikedom genom handel, eller vill du kanske ägna dig åt lite gammal hederlig plundring och erövring? Ett handelsfartyg kan hålla mer varor, men är inte så skräckinjagande för den som vill erövra, till exempel. Du uppgraderar också din by på olika vis, och kan även på så vis stärka din militära styrka, rikedom och anseende.

På den här tiden kunde danskar göra sig förstådda i omvärlden.

Sidouppdragen går också ofta att lösa på flera sätt. Om ett gäng kriminella ungar stör en husägare kan du antingen hugga ner dem, ta dem som slavar eller ordna ett hem åt dem i din egen by och hoppas att de skärper sig.

Med det matiga innehållet och de stora ambitionerna kommer så klart en del buggar, och presentationen är inte direkt läcker. För det mesta är det dock mindre buggar som inte direkt förstör helhetsupplevelsen (bara en gång fick jag ladda om spelet på grund av en spelförstörande bugg). Och även om spelet inte är speciellt vackert att titta på så lyser charmen och passionen igenom sprickorna i fasaden. Expedition: Vikings höjer sig över sina begränsningar och låga produktionsvärden tack vare bra idéer och en ovanlig spelupplevelse som lyckas erövra sitt eget lilla område i spelutbudet.

Expeditions: Viking
4
Mycket bra
+
Ambitiöst
+
Mycket att göra
+
Valmöjligheter och konsekvenser
+
Vikingar!
-
Buggar
-
Inte så snyggt presenterat
Det här betyder betygen på FZ