Piloterna är knappast chanslösa mot de stora robotarna, som äntrar scenen genom att falla från himlen (därav namnet "titanfall"). Snarare kan det vara en fördel att likt en kvick supersoldat svinga sig upp på titanerna och skjuta de svaga punkterna sönder och samman. För all del, vill du vara än mindre subtil kan din titan slita ut piloter ur fienderobotarna. Eller så kan jätteroboten elektrifiera fiendepiloter som klättrar längs deras mekaniska kroppar. För att inte nämna förmågan som kan absorbera och skjuta tillbaka missiler på fienden. I sista sekund kan också min pilot skjuta sig ur roboten – men när han flyger genom luften är han ett lovligt byte.
Det är när jag ser sådant som jag på riktigt börjar sukta efter att inte bara spela matcher, utan att också se dem. Det är något nytt och tycks vid första anblick oklanderligt balanserat, något som givetvis är ett ständigt pågående arbete.
– Det är en fråga vi ofta får, om balansen. Men ska du ge dig på multiplayer-fps måste den finnas. Vi spelar varje dag för att säkerställa de nya vapnen och förmågor, och kollar så att kartorna är rättvisa. Får du inte till balansen har du rejäla problem, menar Abbie Hepps.
Balansen mellan de små och de stora tycks redan nu vara väl avvägd.
Men hur väl detta står sig i slutändan kommer vi inte veta förrän i början av nästa år. Det är då vi också får se hur pass välfyllda servrarna blir. För det här är inget säkert kort, ingen årligen återkommande soldatshooter eller ett förankrat varumärke som redan på förhand kan klassas som en miljardsuccé. Det finns inte ens någon singleplayer-kampanj att falla tillbaka på. Med de sakerna i åtanke framstår Titanfall närmast som en risk.
– När vi grundade företaget och insåg att vi kunde göra vad som helst var det skrämmande. Vi var närmast skräckslagna när vi insåg att det inte fanns några begränsningar, berättar Abbie.
Respawn klarade första provet
Respawn spenderade mycket tid med prototyper och speltestande. Inspirerade av District 9, Blade Runner och "allt som innehåller mechs och robotar" byggde de steg för steg det som skulle komma att bli Titanfall. En tävlingsinriktad shooter i mjuka 60 bildrutor per sekund och med ett sällan skådat fokus på akrobatik. Men det var egentligen inte förrän under E3 de kunde pusta ut.
– E3 var otäckt, för du vet aldrig vad världen ska tycka när du visar upp ditt spel för första gången.
Tidigt nästa år börjar titankriget till pc, Xbox One och Xbox 360.
Men Respawn klarade provet. Detsamma kan inte sägas om mitt lags första match. Efter att inledningsvis ha tagit täten kom motståndarna IMC ikapp och förbi. Deras titaner började lemlästa våra piloter på löpande band och när tiden tar slut är vi hopplöst akterseglade – men ändå inte bortom räddning. För nu börjar en kaotisk jakt genom änglarnas stad mot evakueringsskeppet. Vi, förlorarna, har chansen att komma undan med hedern i behåll. Men å andra sidan har de, vinnarna, möjligheten att förödmjuka oss ännu mer.
Det är det sista jag tänker innan IMC spränger min flyktväg.