Få utvecklare är så stora som #Blizzard, deras fullträff #World of Warcraft borde ha säkrat deras inkomst för flera år framåt. De har dock funnits med längre än så och kvalitén har alltid varit på topp. Det är svårt att förstå att #Starcraft, som det fortfarande tävlas i på toppnivå, släpptes för snart tio år sedan.

IDG har har sammanställt en maffig artikel om företagets historia, från den första gången en grön orc sa "ugh". Till sin hjälp har de avhopparen Bill Roper och #The Burning Crusade-producenten Frank Pearce, som också var med vid grundadet för 15 år sedan.

Året var 1991 och tre UCLA-studenter grundade ett spelföretag med namnet Silicon & Synapse. Den ödmjuka målsättningen: att göra fantastiska spel.

Idag är det som sagt World of Warcraft som försörjer dem och det var i Azeroth allt började.

Vi siktade på att skeppa 50 000 exemplar av Warcraft: Orcs and Humans, vilket kändes väldigt mycket då, säger Roper. I efterhand kan jag konstatera att spelet framför allt etablerade Blizzard som varumärke. Och det hjälpte oss när vi sedan släppte Warcraft II något år senare. Det var då vi fick den verkliga chocken, vi hade aldrig trott att det skulle sälja så snabbt eller göra folk så exalterade. Inom ett år hade vi sålt en miljon exemplar, vilket kändes helt galet.