Dennaton Games ger en förklaring till den kontroversiella inledningen av Hotline Miami 2.

#Hotline Maimi försökte kritisera spelvåld genom det att använda det ganska trubbiga verktyget mer spelvåld och när uppföljaren visades på spelmässan Pax i Seattle uppstod en ny kontrovers. Spelet inleds med vad många tolkade som upptakten till en våldtäkt, vilket folk har reagerat starkt på. Dennis Wedin försöker förklara deras intentioner för Rock Paper Shotgun.

Vi är ledsna för att några personer blev så påverkade av den, kanske hade de själva varit med om något liknande. De har kanske varit med om något hemskt och blir påminda av spelet. Det var inte vår avsikt alls. Vi la inte till den scenen bara för att vara kontroversiella. Det finns en mening mellan dessa två karaktärer, mer än bara den scenen. Vi tog bort den ur demot och kommer att arbeta med den. Se om vi kan fixa den. Du får en helhetsbild när du spelar hela spelet, vilket såklart försvann i demot.

Wedin menar också att den var tänkt som kritik mot vad många sa om det första spelet, att våldet bara fanns där för att vara kontroversiellt, men vill samtidigt framhäva att han respekterar människors reaktioner.

Det så de känner. Vår scen fick dem att känna så, vi måste därför fundera på varför och om det finns något vi kan göra bättre. Jag tycker inte det är rätt att säga "Du har fel, du ser på det på fel sätt". Det är inte rätt väg.

Ja vad ska man säga det är ju Hotline Miami 08/09 Måste säga att jag i varje artikel bara väntar på att du ska svara på något Calle.. insiktsfullt och konkret.. love it! 07/09 Utan att ta ställning då jag vill tro jag förstår båda sidor kan jag ge en möjlig vinkel som svar. Nu vet jag inte i vilket sammanhang det gällde i denna scen. Men om du som spelare själv gör ett aktivt val att våldta något som ska likna en människa,... 07/09 jag ser inte vad fan problemet är. Film producenter använder sig av våldtäkter och mord och gud vet vad för att spegla det dem tycker att filmer ska visa oss. Men här saken DET ÄR EN FILM! Ej verkligt. Låt spelamakarna göra likadant, låt dem ha med vad... 06/09 Så kan man ju också spekulera i att vi är både vana och avtrubbade av nöjesvåldet i krigsspel, då vi spelat dessa sedan många år tillbaka. Att folk reagerar så starkt på en våldtäktsscen i ett spel kan bero på dels det, och även på det faktum att det... 06/09 Filmer massor värre scener och ser helt verkligt ut. Medans man trycker i sig chips och dricka med polarna ser man hur en skådespelare blir våldtagen sedan brutalt mördad i filmen. Spel 100x värre t.om med pixelgrafik bara för att man kan spela det själ... 06/09 Varför är våldtäkt i spel (i filmer verkar det aldrig vara en lika stor grej) så EXTREMT tabu jämfört med alla andra sorters våld? Även om det är mellan två pixliga knappt mänskliga karaktärer som i Hotline Miami 06/09 Om det är chockfaktorn man är ute efter, en mångkulturell gruppvåldtäkt på blond kvinna hade varit mer chockerande. 06/09 Har en fråga över när du skrev: " Ibland känns det som att vi är så snabba på att försvara spel med näbbar och klor utan att faktiskt ta ett steg tillbaka och diskutera kritiken" Syftar du på censur ? 06/09 Allt bara upprepar sig.. folk behöver bara klaga på det senaste i samhället och just nu är det spel. Förut var det film. Nu klagar dom inte på att det är våldtäksscener, porrscener i filmer och serier för nu är det spelen de fokuserar sig på. Och i fram... 06/09
Skicka en rättelse