Reaktionerna när #Valve lät moddare ta betalt för sina verk i Steam Workshop lät inte vänta på sig. Beväpnade med protestlistor och löjliga Skyrim-moddar vill många spelare kriga bort betalmoddar från plattformen, men Valve-chefen Gabe Newell är fortsatt optimistisk. Han har svarat på frågor via Reddit och förklarar:

"Our goal is to make modding better for the authors and gamers. If something doesn't help with that, it will get dumped. Right now I'm more optimistic that this will be a win for authors and gamers, but we are always going to be data driven."

Om betalmoddarna inte lyckas med målet att förbättra situationen för både moddare och spelare så kan systemet alltså försvinna. I samma veva lovar Newell också att kika på de anklagelser där kritiker av systemet sägs ha blivit bannade. Om så är fallet kommer det att upphöra.

Fördelningen av inkomst är också något folk har anmärkt på, då utgivarna och Valve får större del av kakan är moddarna. Det har visat sig att det är utgivarna, inte Valve, som sätter upp riktlinjerna för inkomstfördelning. I detta fallet är det alltså #Bethesda som bestämt att de ska ha den större delen av inkomsten.

POFF borta!! Paid mods is no more. http://steamcommunity.com/games/SteamWorkshop/announcements/detail/208632365253244218 28/04 More relevant than ever. http://9gag.com/gag/a5Px6dq 27/04 Ett antagande och förhoppning snarare än fakta. Vi kommer nog knappast se "modd" studios som gör moddar professionellt. Både legalt sett och då dem faktiskt inte tjänar så mycket. Frågan är om dem ens får mer pengar så här än genom donationer. På andra... 27/04 Just detta visar tvärtom på hur positivt det nu är att man kan få betalt för sina moddar. Kvalitén kommer gå upp. Det är nog det starkaste argumentet. 27/04 Menar att det finns väldigt många spel som släpps idag utan bra möjligheter för att modda. Ett resultat av det här skulle ju kunna vara att ha en användarvänlig leveleditor kommer att vara standard i alla spel som släpps. Att moddning inte är en sak som... 27/04 Vill man ta betalt för en mod kan man ju starta ett företag, respektera diverse copyrights, ha kvalitetssäkring och släppa sin programvara. Detta har funkat sedan 80-talet. Så att ta betalt för "mods" har alltid existerat. Ofta har något släppts som en... 27/04 Har modmöjligheterna varit dåliga någonsin? Har antalet moddare eller kvaliten blivit sämre? Nej skulle jag vilja säga. Jag har själv haft en hel del mods på Nexus men jag vill inte kräva att folk ska betala för att få använda dom. Nexus gjorde ett bra... 27/04 Är inte poängen att det här ska uppmuntra utvecklare att skapa mer stöd för moddar? Att det här har gjort skyrims modscen värre känns som en bieffekt som kanske är nödvändig för att ge framtida spel bättre modmöjligheter 27/04 Aha, är det därför folk lägger tusentals kronor på skins till CS, eller TCG-mounts till WoW, eller vad det nu må vara? (Titta på F2P-spel för en väldigt bra indikation på den marknadsutvecklingen, och hur prekär den kan vara.) För att kvaliteten är så... 27/04 Är det någon som vet hur dom kommer göra med copyright och sådant? Jag menar om en mod blir tillräckligt framgångsrik så kommer andra moddare vilja göra kloner för att tjäna pengar. Ta andras ideér och hela den härvan. Finns det något skydd för moddare... 27/04
Skicka en rättelse