Att de exklusiva spelens budget sväller alltmer är en akilleshäl. Det menar före detta Sony-toppen Shawn Layden som berättar för Gamesbeat att det är ett problem att spel som kostar alltmer har en mindre målgrupp än vad de skulle kunna haft om de inte vore exklusiva.
När dina kostnader för ett spel överstiger 200 miljoner dollar är exklusivitet din akilleshäl. Det minskar din målgrupp. Särskilt när vi snackar om live service eller free to play. En annan plattform är bara ett annat sätt att öppna upp och få in fler människor.
Layden tillägger att Playstation i grunden inte drevs av exklusiva spel. Han utvecklar sin ståndpunkt ytterligare för podcasten What's up Playstation, där han medger att exklusiva spel är "viktiga", och att de blir flaggskepp för respektive plattform. Men i längden blir de mindre viktiga.
När din plattform etablerar sig och marknaden inser var du befinner dig, tror jag att nödvändigheten av exklusivitet blir lite mindre.
Efter 32 år lämnade Shawn Layden Sony 2019. Sedan dess har han flitigt diskuterat branschen. Han har exempelvis sagt att affärsmodellen för AAA-spel inte är hållbar, och vill se kortare spel.